لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

جوادی آملی: آن که روسری بر سر چوب می‌کند با شرایط کشور مخالف است


عبدالله جوادی آملی، از مراجع تقلید ساکن قم، در سخنانی متفاوت با گفته‌های قبلی خود، اعتراض‌ها به حجاب اجباری را «مخالفت با شرایط اقتصادی کشور» خوانده است.

آقای جوادی آملی روز پنج‌شنبه ۲۳ فروردین، در دیدار با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «آن که روسری خود را بر سر چوب می‌کند، با قرآن مخالف نیست بلکه با این شرایط کشور مخالف است».

به نوشته وبسایت این مرجع تقلید، وی با اشاره به سخنان پیامبر اسلام مبنی بر اینکه «کشوری که مشکل مالی داشته باشد، دینش در خطر است» گفته است: «اگر سهل‌انگاری در بخش‌های مدیریتی و اقتصادی کشور صورت بگیرد، آسیب دیدن دین مردم قطعی است».

سخنان آقای جوادی آملی درحالی بیان شده است که وی روز ۲۰ فروردین، روسری بر چوب کردن را «مخالفت با قرآن» خوانده بود.

وی گفته بود که با «امر به معروف و نهی از منکر» و «بی اعتنایی» به افراد «بی حجاب» و«نگاه تحقیرآمیز» به آنان، «قطعا بی حجابی» از بین خواهد رفت.

اعتراض‌های علنی اخیر به حجاب اجباری در شهرهای مختلف ایران از دی‌ماه ۹۶ آغاز شد و تاکنون به بازداشت بیش از ۳۵ زن منجر شده است.

ویدا موحد، نرگس حسینی، اعظم جنگروی، شاپرک شجری‌زاده و مریم شریعتمداری از جمله زنانی هستند که بازداشت و پس از مدتی آزاد شدند.

در این میان مریم شریعتمداری به یک سال حبس تعزیری محکوم شده و نرگس حسینی به دو سال حبس محکوم شده که سه ماه آن تعزیری است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه۱۷ اسفند ۱۳۹۶، اعتراض‌ علنی به حجاب اجباری در تهران و دیگر شهرها را «کوچک و حقیر» خواند و در عین حال از «طرح مسأله حجاب اجباری از دهان برخی خواص» انتقاد کرده بود.

شماری از روحانیان محافظه‌کار نسبت به اعتراض‌ها علیه حجاب اجباری بشدت واکنش نشان داده‌‌اند. از جمله ناصر مکارم شیرازی برداشتن روسری از سر را «زیر سؤال بردن اصل نظام» خوانده و محمدتقی مصباح یزدی نیز گفته بود «با کنار رفتن روسری جایی برای احکام اسلام باقی نمی‌ماند».

با این حال شماری از چهره‌های سیاسی در ایران با اجباری بودن حجاب مخالفت کرده و علیرضا بهشتی، فرزند آیت‌الله محمد بهشتی، نخستین رئیس دیوان عالی ایران پس از انقلاب، نیز گفته که پدرش مخالف حجاب اجباری بود و تا آخرین روز فعالیت خود در دادگستری حجاب را «اجباری» نکرد.

پس از اعتراض های علنی به حجاب اجباری،امامان جمعه و مقامات قوه قضائیه بر اجرای «حکم حجاب» تأکید کردند و احمد خاتمی،عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، تأکید کرد که این «حکم» را «به کوری چشم مخالفان اجرا می‌کنیم».

XS
SM
MD
LG