لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

وزارت خزانه‌داری آمریکا شبکه‌های تدارکات موشکی و پهپادی ایران را تحریم کرد


وزارت خزانه‌داری ایالات متحده از تحریم پنج فرد و هفت شرکت در ایران، چین و هنگ کنگ به دلیل مشارکت در تهیه قطعات کلیدی برای برنامه‌های موشکی و پهپادی ایران خبر داد.

بنابر بیانیه منتشرشده در وب‌سایت این وزارتخانه در روز سه‌شنبه نهم مرداد، این تحریم‌ها به دلیل نقض فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲ رئیس‌جمهور آمریکا که تکثیرکنندگان سلاح‌های کشتار جمعی را هدف قرار می‌دهد، اعمال شده است.

شبکه‌های تدارکات در چین و ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا دو شبکه تدارکات مستقر در چین و ایران را شناسایی کرده است که در تهیه شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و سایر قطعات مورد نیاز برای برنامه‌های موشکی و پهپادی ایران نقش داشته‌اند.

این شبکه‌ها از شرکت‌های پوششی و واسطه‌ها برای پنهان کردن فعالیت‌های خود استفاده می‌کردند.

شرکت‌های تحریم‌شده شامل شرکت توسعه فناوری «شاینی نایتس» (Shiny Nights) پکن و شرکت صنایع الکترو اپتیک «صاپا» در ایران می‌شوند. این شرکت‌ها متهم به تهیه قطعات حساس برای برنامه‌های تسلیحاتی ایران و همچنین کمک به توسعه پهپادهای سری شاهد که توسط روسیه در جنگ اوکراین استفاده می‌شوند، هستند.

شرکت ایرانی خدمات مهندسی «آزمون پژوهان حسگر» و شرکت چینی «شنژن رایون» (Shenzhen Rion) از دیگر شرکت‌های مورد تحریم تازه است که جزئیات فعالیت‌هایشان در بیانیه تازه وزارتخانه خزانه‌داری آمریکا ذکر شده است.

تحریم‌های جدید دارایی‌های این افراد و شرکت‌ها را در آمریکا مسدود می‌کند و هرگونه معامله با آنها را برای شهروندان و شرکت‌های آمریکایی ممنوع می‌کند. این تحریم‌ها همچنین می‌تواند بنگاه‌های مالی و شرکت‌های خارجی را که با این شبکه‌ها همکاری می‌کنند، در معرض خطر تحریم قرار دهد.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، هشدار داد که ایالات متحده به شناسایی و تحریم کسانی که به ایران در توسعه و تکثیر سلاح‌های خطرناک کمک می‌کنند، ادامه خواهد داد.

وی تأکید کرد که این اقدامات با هدف جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر در منطقه و محافظت از جان غیرنظامیان انجام می‌شود.

با آنکه اوکراین و کشورهای غربی، ایران را متهم می‌کنند که با صادرات پهپادهای تهاجمی خود به روسیه در میانه جنگ اوکراین از تجاوز نظامی مسکو به کشور همسایه خود حمایت کرده است، تهران این اتهام را رد می‌کند.

شورای اتحادیه اروپا در بروکسل ۲۵ تیرماه امسال در بیانیه‌ای اعلام کرد که به‌دلیل «حمایت ایران از جنگ تجاوزکارانهٔ روسیه علیه اوکراین، گروه‌ها و نهادهای مسلح خاورمیانه و منطقهٔ دریای سرخ» کشورهای عضو این اتحادیه تصمیم گرفته‌اند تحریم‌های کنونی علیه جمهوری اسلامی را به مدت یک سال دیگر تمدید کنند.

XS
SM
MD
LG