لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۷

دست‌کم ۳۰ گردباد سهمگین چندین ایالت آمریکا را در نوردید؛ ده‌ها کشته در کنتاکی


گزارش‌ها حاکی است که دست‌کم ۳۰ گردباد شدید شامگاه جمعه، ۱۹ آذر، شش ایالت آمریکا را درنوردید. فرماندار ایالت کنتاکی می‌گوید، در یکی از بدترین گردبادها در تاریخ این ایالت بیش از ۷۰ نفر کشته شدند.

اندی بشیر، فرماندار ایالت کنتاکی شمار احتمالی تلفات را بین ۷۰ تا ۱۰۰ کشته برآورد کرده است.

فرماندار ایالت کنتاکی آمریکا اعلام کرده است «بدترین گردباد و طوفان دهه‌های گذشته» در کنتاکی ده‌ها کشته برجای گذاشته است. برخی ایالت‌های دیگر نیز خبر از قربانیان طوفان نیمه شب گذشته داده‌اند.

طوفان نیمه شب جمعه بخش‌های مرکزی و جنوبی ایالات متحده را درنوردید و به غیر از کنتاکی، حدود ۳۰ گردباد در پنج ایالت دیگر آمریکا گزارش شده است.

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داده است که یک کارخانه شمع‌سازی در کنتاکی به همراه یک انبار شرکت آمازون در ایلینوی و خانه سالمندان در آرکانزاس فرو ریخته و در هر کدام از این حوادث چندین نفر درجا کشته شده‌اند.

مایکل دوسِت رئیس اداره حوادث غیرمترقبه کنتاکی گفته است که این ایالت با یکی از بزرگترین فجایع تاریخ خود مواجه شده است.

آقای بی‌شیر نیز گفته است یکی از بدترین فجایع، در کارخانه شمع‌سازی شهر میفیلد اتفاق افتاده است: ۱۱۰ نفر در داخل ساختمانی که فرو ریخته، گرفتار شدند. احتمالا ده‌ها نفر از افراد در این ساختمان کشته شده‌ باشند.

سی‌ان‌ان می‌نویسد ویدیوهای منتشر شده از ساختمان این کارخانه نشان می‌دهد که به غیر از آوار و تلی از فلزات مچاله شده، اثری از ساختمان باقی نمانده است.

ساختمان یک دادگاه و زندان مجاور آن نیز در این شهر ۱۰ هزار نفری صدمه دیده است. رئیس پلیس کنتاکی گفته است ما با خرابی‌هایی مواجه شدیم که تا بحال ندیده‌ایم.

تنها ایالت کنتاکی نیست که با گردبادها و قربانیان مواجه شده است.

بر اساس گزارش‌های رسمی مقامات محلی، قربانیان انبار شرکت آمازون در ایلینوی حداقل دو نفر بوده است. تلاش برای جستجو و نجات دیگر افراد از زیر آوارهای این انبار ادامه دارد. مایک فیلبک، رئیس پلیس ایلینوی می‌گوید چندین نفر موفق شده‌اند بدون اینکه آسیب جدی ببینند از این انبار به بیرون فرار کنند، اما هنوز افرادی در زیر آوار باقی مانده‌اند و احتمال می‌رود شمار قربانیان افزایش یابد.

پلیس می‌گوید اطلاعی از شمار دقیق افرادی که در این ساختمان فروریخته گرفتار شده‌اند، ندارد.

همچنین فروریختن ساختمان خانه سالمندان در آرکانزاس حداقل یک کشته برجای گذاشته و حداقل ۲۰ نفر زخمی شده‌اند. یک نفر دیگر نیز در این ایالت کشته شده است.

از نیمه شب گذشته تاکنون برق بیش از ۶۰ هزار شهروند کنتاکی قطع شده و در دیگر ایالتها نیز گزارش شده که مجموعا برق ۱۸۰ هزار شهروند قطع شده است.

با استفاده از گزارش سی‌ان‌ان، آسوشیتدپرس، گاردین. د.خ
XS
SM
MD
LG