لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۸

ترامپ: ایران باید خیلی خیلی محتاط باشد


دونالد ترامپ طی روز های اخیر چندبار به ایران هشدار داده است.
دونالد ترامپ طی روز های اخیر چندبار به ایران هشدار داده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه ۱۴ تیرماه بار دیگر به ایران هشدار داد که باید خیلی محتاط باشد.

دونالد ترامپ که پیش از سفر به نیوجرسی با خبرنگاران در کاخ سفید صحبت می کرد، در پاسخ به پرسشی در خصوص ایران، گفت: خواهیم دید که درباره ایران چه رخ خواهد داد. ایران باید خیلی خیلی محتاط باشد.

رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه هم در واکنش به اظهارات حسن روحانی در مورد افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم و کاهش تعهدات در چارچوب توافق هسته‌ای ، هشدار داد که تهدیدهای ایران در نهایت دامن این کشور را خواهد گرفت.

دونالد ترامپ در توییتی نوشته بود: «ایران، مراقب تهدیدهای خود باش. آنها می‌توانند بازگرداند و طوری شما را نیش بزنند که تا به حال کسی چنین نیش نخورده باشد.»

رئیس جمهوری ایران در همان روز گفته بود که که جمهوری اسلامی از روز ۱۶ تیرماه میزان غنی‌سازی خود را به بیش از ۳.۶۷ درصد و تا هر میزانی که «نیاز داشته باشد» افزایش خواهد داد.

دولت ترامپ معتقد است توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام چون توافقی دائمی نیست،‌ یک توافق ضعیف است و همچنین مسائل دیگر از جمله برنامه‌ موشکی و رفتار منطقه‌ای حکومت ایران را در بر نمی‌گیرد.

ایران یکسال پس از خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت سال جاری اعلام کرد برخی از تعهدات خود در چارچوب این توافق را کاهش خواهد داد.

ایران می‌گوید کشورهای باقی مانده در برجام یعنی فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین به تعهدات خود در چارچوب برجام برای برآورده کردن منافع اقتصادی ایران حاصل این توافق، عمل نکرده اند.

گام دوم ایران

علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل هم روز جمعه گفته است، هر اندازه که اروپا برجام را نقض کند ما هم واکنش نشان خواهیم داد.

وی اضافه کرده است:«گام دوم نیز از شانزدهم تیرماه ۱۳۹۸ آغاز می‌شود و میزان غنی‌سازی اورانیوم از حد ۳.۶۷ درصد جلوتر خواهد رفت و تا هر جایی که مورد نیاز فعالیت‌های صلح‌آمیز ما باشد، خواهد رسید.»

ایران در راستای اعمال فشار بر کشورهای اروپایی برای انجام تعهدات خود طی روزهای اخیر تعهدات برجامی خود را کاهش داده است.

ایران روز دوشنبه اعلام کرد که ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را به ۳۰۰ کیلوگرم رسانده و همزمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این موضوع را تایید کرد.

بر اساس توافق اتمی ایران و گروه پنج به علاوه یک در تیرماه سال ۹۴ در قالب برجام، میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ایران نباید از سقف ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر شود.

بریتانیا، فرانسه،‌ آلمان و اتحادیه اروپا از تهران خواسته‌اند به همه تعهداتش در برجام پایبند باشد و گفته‌اند تهدید و ضرب‌الاجل را نمی‌پذیرند.

در همین زمینه، آمریکا روز جمعه خواستار برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد. همزمان آژانس اعلام کرد چند روز دیگر جلسه‌ای اضطراری در این باره تشکیل می‌شود.

دونالد ترامپ همچنین روز دوشنبه در واکنش به اقدام ایران در افزایش میزان اورانیوم غنی شده گفته بود که جمهوری اسلامی با این اقدام در واقع «با آتش بازی می‌کند».

با استفاده از «سی اسپن»، خبرگزاری صدا و سیما و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG