لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

دونالد ترامپ خواستار توقف تحقیقات درباره «پرونده مداخله روسیه» شد


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا

همزمان با دومین روز محاکمه پل منافورت، رئیس سابق کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۱۰ مرداد بار دیگر خواهان توقف تحقیقات بازرس ویژه وزارت دادگستری در مورد دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ شد.

انتظار می‌رود موضوع اصلی محاکمه آقای منافورت در دادگاه فدرال واشینگتن درآمد ۶۰ میلیون دلاری او از محل ارائه مشاوره سیاسی به سیاستمداران اوکراینی طرفدار روسیه باشد. پل منافورت ۶۹ ساله تمام اتهامات را رد کرده است.

این اولین محاکمه مربوط به تحقیقات بازرس ویژه رابرت مالر است که از ۱۴ ماه پیش آغاز شد. دونالد ترامپ بارها سعی کرده است مشروعیت این تحقیقات را که یکی از محورهای آن احتمال تبانی کارزار انتخاباتی او با روسیه است زیر سئوال ببرد.

آقای ترامپ در شبکه توئیتر نوشت: «شرایط آزاردهنده‌ای است و قبل از اینکه این پيگرد کينه‌توزانه شهرت کشور ما را بیشتر لکه‌دار کند، جف سشنز دادستان کل باید آن را متوقف کند. رابرت مالر کاملا دچار تضاد شده و ۱۷ دمکرات خشمگینی که کارهای کثیف او را انجام می‌دهند، مایه ننگ آمریکا هستند».

آقای ترامپ همچنین با اشاره به محاکمه پل منافورت نوشت: «این اتهامات قدیمی با موضوع تبانی هیچ ارتباطی ندارند. جعلی!»

موضوع اصلی اتهامات پل منافورت احتمال تبانی با روسیه نیست و اکثر اتهامات وی مربوط به سال‌ها قبل از دوره‌ای است که او رئیس کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ بود و برخی دیگر مربوط به دوره پنج ماهه همکاری او با کمپین انتخاباتی آقای ترامپ است.

پل منافورت به کلاهبرداری مالیاتی، بانکی و پنهان کردن حساب‌های بانکی خود در کشورهای دیگر متهم شده است.

اولین شاهد جلسه دادگاه روز چهارشنبه، دانیل رابین یک مشاور سیاسی است که آگهی‌های تلویزیونی در اوکراین را برای آقای منافورت تولید کرده است. به احتمال فراوان دادگاه از او در مورد جزئیات کار متهم برای سیاستمداران طرفدار روسیه سئوال خواهد کرد.

روز سه‌شنبه دادستانی در اولین اظهارات خود در دادگاه گفت پل منافورت در اوکراین ۶۰ میلیون دلار درآمد داشته و بخش اعظم این درآمد را به نهادهای مسئول در آمریکا گزارش نداده است.

دادستانی افزود، اقدام او کلاهبرداری است که اموال خود را در بهشت‌های مالیاتی پنهان کرده و برای حفظ سطح زندگی مجلل خود با کلاهبرداری از بانک‌های آمریکا میلیون‌ها دلار وام گرفته است.

در مقابل، وکلای پل منافورت موکل خود را یک مشاور سیاسی با استعداد توصیف کرده که در آمریکا و جهان به مدارج عالی رسیده است.

آنها افزودند که او آگاهانه به اداره مالیات اطلاعات نادرست نداده و ریک گیتس شریک سابقش او را لو داده است.

ریک گیتس پس از اعلام جرم بازرس مالر علیه او اتهام شهادت دروغ را پذیرفت و با این تحقیقات همکاری می‌کند. انتظار می‌رود که او یکی از شهود اصلی این محاکمه باشد. هنوز زمان شهادت او مشخص نشده است.

روز سه‌شنبه دادستانی به عنوان اولین شاهد خود تاد دیواین را به دادگاه احضار کرد. او در شهادت خود برملا کرد که رینتا اخمتوف، یک الیگارش اوکراینی، از حامیان مالی فعاليت‌های پل منافورت بوده است.

کارشناسان حقوقی می‌گویند با وجودی که دادستانی اعلام کرده است که در این محاکمه شواهد مربوط به احتمال تبانی کارزار دونالد ترامپ با روسیه را ارائه نخواهد کرد ولی تلاش خواهد کرد در مورد مناسبات پل منافورت با روسیه و الیگارش‌های اوکراینی اطلاعات بیشتری بدست بیاورد.

تاد دیواین روز سه‌شنبه شهادت داد پل منافورت با شیوه‌های غربی نظرسنجی و تبلیغات سیاسی به پیروزی ویکتور یانوکوویچ در انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین در سال ۲۰۱۰ کمک کرد.

ویکتور یانوکوویچ در سال ۲۰۱۴ از قدرت برکنار شد و به روسیه گریخت و این باعث شد پل منافورت به شدت ضرر کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG