لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

دونالد ترامپ، سفیر بریتانیا در آمریکا را «خیلی احمق» توصیف کرد


رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که دیگر با سفیر بریتانیا در واشینگتن کاری ندارد.
رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که دیگر با سفیر بریتانیا در واشینگتن کاری ندارد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه ۱۸ تیر دوباره در واکنش به افشای ای‌میل‌های سفیر بریتانیا در واشینگتن، او را «آدمی احمق» خواند و با حمله به ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، سیاست‌های وی را در رابطه با برگزیت «ابلهانه» توصیف کرد.

ترزا می به دنبای افشای ای‌میل‌های کیم داروک که در آن دولت دونالد ترامپ را «ناکارآمد» خوانده بود، حمایت کامل خود را از سفیر بریتانیا در ایالات متحده اعلام کرده، اگرچه سخنگوی نخست وزیر بریتانیا تاکید داشت که این ای‌میل‌ها صرفا بازتاب‌دهنده بخشی از ارزیابی‌های آقای داروک است و نه دیدگاه دولت. با این حال چنین امری مانع واکنش تند دونالد ترامپ نشد.

آقای ترامپ در رشته توئیت‌هایی، کیم داروک را «آدمی خیلی احمق» خواند و نوشت، «این سفیر گیج و منگی که بریتانیا به ایالات متحده تحمیل کرده است، تحفه‌ای هم نیست که برایش غش و ضعف کنیم».

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: «او باید با کشور خودش و نخست‌وزیر آن درباره مذاکرات شکست‌خورده برگزیت صحبت کند و از این انتقاد من که معتقدم مذاکرات چقدر افتضاح مدیریت شد، ناراحت نشود. من به ترزا می گفتم که راه و چاره چیست، اما او که بر شیوه احمقانه خودش اصرار داشت، نتوانست کاری از پیش ببرد. یک فاجعه!»

ترزا می که تا حدود بیست روز دیگر از سمت نخست‌وزیری بریتانیا کناره‌گیری می‌کند، پیش از این بر سر مسائل مختلفی با دونالد ترامپ اختلاف داشت از جمله توافق هسته‌ای با ایران و روابط با مسلمانان.

با این حال بریتانیا که ظرف چند ماه آینده از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد، امیدوار است که بتواند به یک توافق تجاری بزرگ با آمریکا دست پیدا کند که نزدیک‌ترین متحد این کشور محسوب می‌شود.

لندن همچنین اعلام کرده که در صدد تعقیب منبع انتشار ای‌میل‌های کیم داروک است که روز یکشنبه در روزنامه بریتانیایی «میل آن ساندی» منتشر شد.

این ای‌میل ها خطاب به اعضای دولت و مقامات ارشد نوشته شده بود و دولت بریتانیا معتقد است که افشاگر این مطالب به احتمال زیاد مقامات و سیاستمداران بریتانیایی هستند و نه عوامل خارجی.

در این ای‌میل‌ها، کیم دوراک از جمله سیاست دولت ترامپ در قبال ایران را «نامنسجم» توصیف کرد و گفت ترامپ ممکن است به «روس‌های حیله‌گر» مدیون باشد.

او همچنین نوشته بود: «بعید می‌دانم که این دولت هیچگاه در آینده کارآمد باشد».

آقای ترامپ پیش از این در واکنش به افشای ای‌میل‌ها گفته بود: «می‌توانم بگویم که این سفیر به خوبی به بریتانیا خدمت نکرده است. ما به این مرد علاقه ای نداریم».

منبع: خبرگزاری رویترز، رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG