لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

ترامپ: جراحات سربازان آمریکایی در حمله موشکی ایران جدی نبود


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا،‌ در داووس
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا،‌ در داووس

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه، دوم بهمن، در پاسخ به پرسشی در مورد شدت جراحات ۱۱ سرباز آمریکایی تحت مداوا پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به خاک عراق گفت که جراحات آنها «جدی نیست».

رئیس جمهوری آمریکا این مطلب را روز چهارشنبه در یک نشست خبری، پیش از ترک مجمع جهانی اقتصاد در سوئیس، اظهار کرد.

او در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در این مورد گفت مطابق اطلاعاتی که دریافت کرده ضربه‌ای که به ۱۱ سرباز آمریکایی در آن حمله موشکی در عراق خورده «در حد سردرد است و جدی نیست».

دونالد ترامپ به خبرنگاران گفت که برای جزئیات بیشتر در این مورد به وزارت دفاع آمریکا رجوع کنند و در عین حال اضافه کرد که «جراحات بد» و وخیم آن است که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، سال‌ها «از طریق بمب‌های کنارجاده‌ای» به سربازان آمریکایی وارد کرده بود.

قاسم سلیمانی بامداد جمعه، ۱۳ دی‌ماه، با حمله نیروهای آمریکایی در نزدیک فرودگاه بغداد کشته شد و رئیس‌ جمهوری ایالات متحده بارها از این اقدام دفاع کرده است.


او پیش از این نیز در سخنرانی‌هایش قاسم سلیمانی را «عاشق بمب کنار جاده‌ای» توصیف کرده و گفته بود دلیل این‌ که «بسیاری از زنان و مردان پا و دست ندارند به خاطر کارهای سلیمانی است».

در پی کشته شدن قاسم سلیمانی، سپاه پاسداران بامداد ۱۸ دی در اعلامیه‌ای از حمله تلافی‌جویانه خود به دو پایگاه عراقی که نیروهای نظامی ایالات متحده در آن حضور داشتند، خبر داد.

پیشتر یک سخنگوی نظامی ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در عراق گفته بود که به خاطر سیستم‌های هشداردهنده در پایگاه عین‌الاسد، نیروهای مستقر در پایگاه قبل از اصابت موشک‌های ایران از این موضوع اطلاع داشتند و به همین خاطر نیروها از نقاط آسیب‌پذیر تخلیه شدند.

فرماندهی مرکزی آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۶ دی‌ماه اعلام کرد، به دنبال حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق ۱۱ سرباز آمریکایی تحت مداوا قرار گرفتند.

خبرگزاری رویترز نیز نوشت، این در حالی است که آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که در این حمله کسی کشته یا مجروح نشده است.

یک منبع مطلع هم به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفته است دلیل تأخیر در اعلام مجروحان حادثه به این علت است که «علائم ضربه مغزی ملایم» چند روز پس از حمله در این سربازان ظاهر شد.

افزودن کشورهای دیگر به فهرست ممنوعیت سفر به آمریکا

رئیس‌ جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنان روز چهارشنبه خود در داووس گفت دولت وی در حال آماده شدن برای اضافه کردن «چند کشور دیگر» به فهرست جنجالی کشورهایی است که شهروندان آنها مشمول ممنوعیت سفر یا محدودیت‌ شدید ورود به ایالات متحده هستند.

وی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: «چند کشور دیگر را به آن اضافه می‌کنیم. ما باید امن باشیم. کشور ما باید ایمن باشد.»

وال‌ استریت جورنال پیشتر گزارش کرده بود که دولت آمریکا قصد دارد هفت کشور از جمله نیجریه، پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا را به همراه سایر کشورها در آفریقا و آسیا به این فهرست اضافه کند.

فرمان دونالد ترامپ در زمینه مهاجرت پیش از این با اعتراض‌های سراسری روبه‌رو شده و چالش‌های حقوقی علیه آن را برانگیخته شده است.

رئیس‌ جمهوری آمریکا پیش از این در دفاع از فرمان اجرایی خود در مورد منع صدور موقتی روادید برای شهروندان ایران و چند کشور دیگر گفته است این کار به معنی جلوگیری از ورود مسلمانان به آمریکا نیست.

منابع: سخنرانی ترامپ در داووس، وال‌ استریت جورنال/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG