لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

فیلم علی عباسی درباره ترامپ پیش از انتخابات در آمریکا اکران می‌شود


علی عباسی (وسط) در کنار سباستین استن و ماریا باکالووا، بازیگران فیلم «کارآموز»، در جشنواره کن
علی عباسی (وسط) در کنار سباستین استن و ماریا باکالووا، بازیگران فیلم «کارآموز»، در جشنواره کن

فیلم «کارآموز» ساخته علی عباسی، کارگردان ایرانی-دانمارکی، درباره دوران جوانی دونالد ترامپ،‌ بعد از یافتن پخش‌کننده قرار است پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر در سینماهای ایالات متحده روی پرده برود.

این فیلم با بازی سباستین استن در نقش رئیس‌جمهور سابق آمریکا اولین بار در بخش مسابقه جشنواره کن امسال رونمایی شد و جنجال‌هایی برانگیخت.

خبرگزاری اسوشیتدپرس روز جمعه نهم شهریور اعلام کرد که کمپانی مستقل و کوچک «برایرکلیف اینترتینمنت» فیلم علی عباسی را از ۱۱ اکتبر در سینماهای آمریکا و کانادا اکران خواهد کرد.

آقای عباسی در زمان نخستین نمایش فیلمش در جشنواره کن، از اکران «کارآموز» قبل از انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا به‌شدت استقبال کرده بود، آن‌هم در شرایطی که برخی پخش‌کنندهای سرشناس و بزرگ ترجیح دادند روی خوشی به این درام سینمایی نشان ندهند.

کارگردان «کارآموز» بهار امسال و تقریبا همزمان با حضور در جشنواره فیلم کن فرانسه گفت که برخی افراد قدرتمند در آمریکا علاقه‌ای به نمایش این فیلم ندارند.

این در حالی بود که یکی از دلایل عدم اقبال پخش‌کنندگان به «کارآموز»، تهدید بالقوه به‌اقدام قانونی بود.

پس از نمایش اولیه در جشنواره کن در ماه مه، ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ با صدور بیانیه‌ای این فیلم را «زباله تخیلی» خواند و تهدید کرد از عوامل آن به دلیل آنچه دروغ‌پردازی خواند، شکایت خواهد کرد.

استیون چونگ، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ، در بیانیه‌ای گفت تیم ترامپ «برای رسیدگی به دروغ‌های آشکار افرادی که وانمود می‌کنند فیلمساز هستند» شکایت خواهد کرد.

در واکنش به انتقادها، علی عباسی کارگردان فیلم گفته بود که خود دونالد ترامپ ممکن است بعد از تماشا از این فیلم بدش نیاید.

او افزوده بود: «پیشنهاد می‌کنم که هر جا می‌خواهد برویم و با او ملاقات کنم و درباره زمینه فیلم صحبت کنیم، اکرانی داشته باشیم و بعد از آن گپ بزنیم.»

«کارآموز» به قدرت رسیدن ترامپ در خرید و فروش املاک و مستغلات در نیویورک با نظارت وکیل کارکشته‌‌اش، روی کوهن، با بازی جرمی استرانگ را به تصویر می‌کشد.

کارگردان «کارآموز» مدعی است که از رویدادهای واقعی الهام گرفته و روابطی را به تصویر کشیده که منجر به ظهور ترامپ به عنوان یک تاجر و بعداً به یک سیاستمدار قدرتمند شد.

ترامپ در ابتدای این فیلم فردی ساده‌لوح در زمینه خرید و فروش املاک و مستغلات به نمایش درمی‌آید که بعد از آشنایی با کوهن به فردی خبره در تجارت تبدیل می‌شود.

در اواخر فیلم، آقای ترامپ در حال تجاوز به همسرش، ایوانا ترامپ، با بازی ماریا باکالووا نشان داده می‌شود.

این در حالی است که در گزارش طلاق ایوانا ترامپ در سال ۱۹۹۰ میلادی، او گفته که همسرش به او تجاوز کرده بود.

آقای ترامپ این اتهام را رد کرد و ایوانا ترامپ بعدها گفت که منظورش تجاوز جنسی واقعی نبوده بلکه احساس کرده که ترامپ به او تعرض کرده است.

او در سال ۲۰۰۵ نیز گفت ما سه فرزند مشترک داریم و هنوز هم به همدیگر علاقه‌مندیم.

ایوانا ترامپ در سال ۲۰۲۲ درگذشت.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پنجم نوامبر (۱۵ آبان) برگزار می‌شود و دونالد ترامپ به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه، قرار است با کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، رقایت کند که هفته پیش به شکل رسمی به عنوان نامزد حزب دموکرات معرفی شد.

XS
SM
MD
LG