لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

فرد مسلحی که در اطراف باشگاه گلف دونالد ترامپ تیراندازی کرده بود بازداشت شد


ماموران امنیتی در اطراف باشگاه گلف دونالد ترامپ در پالم‌بیچ غربی در ایالت فلوریدا
ماموران امنیتی در اطراف باشگاه گلف دونالد ترامپ در پالم‌بیچ غربی در ایالت فلوریدا

در پی وقوع تیراندازی در نزدیکی باشگاه گلف دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، او از سلامت خود خبر داد و پلیس هم اعلام کرد فرد مظنون بازداشت شده است.

صدای تیراندازی‌ها روز یکشنبه ۲۵ شهریور در اطراف باشگاه گلف آقای ترامپ در پالم‌بیچ غربی در ایالت فلوریدا شنیده شد.

کلانتر و چند مقام پلیس به خبرنگاران گفتند فرد مسلحی که در بوته‌های اطراف باشگاه گلف مخفی شده بود پس از درگیری با ماموران سرویس مخفی از صحنه گریخت اما بعداً در جاده‌ای منتهی به شهر مجاور بازداشت شد.

برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله سی‌ان‌ان، نیویورک‌تایمز و فاکس‌نیوز هویت فرد مظنون را «رایان وسلی روث، ۵۸ ساله و اهل هاوایی» معرفی کرده‌اند اما این گزارش‌ها هنوز از طرف اف‌بی‌آی تایید نشده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، سه حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی که نام روث را دارند، نشان می‌دهد که او از حامیان سرسخت اوکراین در جنگ با روسیه بوده است.

نیویورک تایمز گزارش داد که در سال ۲۰۲۳ با رایان وسلی روث برای مقاله‌ای دربارهٔ آمریکایی‌هایی که داوطلبانه به تلاش‌های جنگی اوکراین کمک می‌کنند، مصاحبه کرده است.

رایان وسلی روث به تایمز گفت که در سال ۲۰۲۲ به اوکراین سفر کرده و چندین ماه را در آنجا گذرانده است و در تلاش بود تا سربازان افغان را که از طالبان فرار کرده‌اند، برای جنگ در اوکراین اجیر کند.

روند دستگیری مظنون

ریک برادشاو، کلانتر پالم‌بیچ، به خبرنگاران گفت ماموران سرویس مخفی هنگام بررسی‌های خود در اطراف زمین گلف، یک لوله تفنگ را در بوته‌ها و در فاصله ۳۵۰ تا ۴۵۰ متری محل باشگاه گلف دونالد ترامپ مشاهده کردند.

به گفته این مقام پلیس، ماموران سرویس مخفی با فرد مسلح درگیر شدند و پس از شلیک چهار گلوله، مرد مسلح با رها کردن اسلحه، دو کوله‌پشتی و سایر وسایل خود با یک خودرو از محل متواری شد.

به گفته کلانتر پالم‌بیچ، بازداشت مظنون پس از آن صورت گرفت که یکی از شاهدان موفق به عکس گرفتن از پلاک خودرو او شد و این مشخصات به نهادهای امنیتی ارسال شد.

پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، با اعلام این‌که به نظر می‌رسد این حادثه یک «تلاش برای سوء‌قصد» بوده است از آغاز تحقیقات درباره آن خبر داد.

سرویس مخفی ایالات متحده و همچنین ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ از سلامت او خبر داده و به گزارش رویترز، خود آقای ترامپ نیز در ای‌میلی که به ثبت‌نام کنندگان در کارزار انتخاباتی‌اش ارسال شده نوشت: «در نزدیکی من صدای تیراندازی شنیده شد، اما قبل از این‌که شایعات از کنترل خارج شوند می‌خواستم ابتدا این را بشنوید: من در امنیت هستم و حالم خوب است».

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور، و کامالا هریس، معاون او، در جریان این حادثه قرار گرفته‌اند و از سلامت او ابراز خرسندی کرده‌اند.

خانم هریس با ابراز خوشحالی از سالم بودن دونالد ترامپ، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «خشونت در آمریکا جایی ندارد».

شان هانیتی، مجری شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز، با بیان این‌که با آقای ترامپ و همچنین همراه او در زمین گلف، استیو ویتکاف، صحبت کرده است گفت ماموران سرویس مخفی به سمت دونالد ترامپ هجوم بردند و از او محافظت کردند.

حدود سه هفته پیش نیز خبرگزاری رویترز به نقل از پلیس آریزونا خبر داد یک مرد در این ایالت که دونالد ترامپ را در شبکه‌های اجتماعی به مرگ تهدید کرده و تحت تعقیب قرار گرفته بود بازداشت شد.

هویت این مرد رونالد لی سیوراد ۶۶ ساله و دارای چند حکم معوقهٔ قضایی به‌دلیل ارتکاب به جرایم متعدد از جمله جرایم جنسی اعلام شد.

پیش از آن نیز در ۲۳ تیرماه دونالد ترامپ در جریان یک سخنرانی انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا هدف یک سوء‌قصد نافرجام قرار گرفت و از ناحیه گوش دچار جراحت سطحی شد.

در جریان آن تیراندازی فرد مهاجم که هویت او «توماس کروکس ۲۰ ساله» اعلام شد با گلوله یک تک‌تیرانداز سرویس مخفی کشته شد.

از بین حاضران در آن همایش انتخاباتی نیز یک نفر کشته و یک تن زخمی شدند.

این سوء‌قصد که اولین حمله به یک رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده طی چهار دهه محسوب می‌شد انتقادهای گسترده‌ای را از عملکرد سرویس مخفی به دنبال داشت و در نهایت به استعفای کیمبرلی چیتل، رئیس این نهاد منجر شد.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قرار است ۱۵ آبان امسال برگزار شود.

XS
SM
MD
LG