لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۲

ترامپ از عربستان خواست اجازه ورود کمک های انساندوستانه به یمن را بدهد


محل بمباران هواپیماهای عربستان در صنعا (عکس از آرشیو)
محل بمباران هواپیماهای عربستان در صنعا (عکس از آرشیو)

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز چهارشبه ۱۵ آذرماه در بیانیه ای اعلام کرده است که دولت او از عربستان سعودی خواسته است تا فورا اجازه دهد که کمک های انسان دوستانه به طور کامل به دست مردم یمن برسد.

به گزارش رویترز، اقدام دونالد ترامپ در خصوص کمک به مردم نشانه پایان یافتن صبر آمریکا دراین زمینه است.

پس از آن که شبه نظامیان شیعه حوثی مورد حمایت ایران ماه گذشته به سوی ریاض موشک شلیک کردند، ائتلاف عربی به رهبری عربستان محاصره یمن را آغاز کرد. این در حالی است که سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر از وضعیت هولناک انسانی در یمن ابرازنگرانی می کنند و می گویند، دستکم هشت میلیون نفر در معرض قحطی هستند.

در بیانیه رییس جمهوری آمریکا آمده است: من به مقام‌های (دولت خود) دستور داده‌ام از رهبری پادشاهی عربستان بخواهند اجازه ورود کامل غذا، سوخت، آب و دارو به مردم یمن که شدیداً نیازمند آن هستند، را بدهد.

دونالد ترامپ تاکید کرده است: این اقدام می بایست به دلایل انساندوستانه فورا اجرا شود.

رویترز می گوید، بیانیه یک پاراگرافی دونالد ترامپ نشانه روشنی از نگرانی آمریکا از پیامدهای سیاست خارجی عربستان است.

به گزارش رویترز، شورای پناهندگان نروژ روز چهارشنبه اعلام کرده است اولین محموله غذا و سوخت این نهاد به بندر حدیده رسیده است. محموله ارسالی در مقابل آنچه مردم یمن به آن نیاز دارند ناچیز است چرا که تقریبا جمعت ۲۷ میلیونی یمن وابسته به واردات غذا، سوخت و دارو است.

جنگ داخلی یمن بین حوثی‌های مورد حمایت ایران و حکومت یمن که ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از آن حمایت می‌کند به گفته سازمان ملل متحد بزرگ‌ترین بحران بشردوستانه را بوجود آورده است.

سازمان ملل می‌گوید تحت تاثیر ممانعت طرف‌های درگیر در جنگ از انتقال کمک‌های بشردوستانه ممکن است بزرگ‌ترین قحطی در تاریخ معاصر این کشور روی دهد.

جنگ داخلی یمن از زمان آغاز آن دستکم ۱۰ هزار کشته و بیش از ۲ میلیون آواره برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG