لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

انتخابات شهرداری‌های ترکیه؛ اعلام پیروزی مخالفان اردوغان در آنکارا و استانبول


پیروزی مخالفان اردوغان در آنکارا به ۲۵ سال حضور «عدالت و توسعه» در پایتخت ترکیه پایان داده‌است
پیروزی مخالفان اردوغان در آنکارا به ۲۵ سال حضور «عدالت و توسعه» در پایتخت ترکیه پایان داده‌است

با وجود پیشتازی حزب حاکم «عدالت و توسعه» در انتخابات شوراها و شهرداری‌ها در ترکیه، اما مخالفان موفق شده‌اند پس از ۲۵ سال در آنکارا به پیروزی برسند و در استانبول نیز می‌گویند با اختلاف اندک ولی تغییرناپذیری، پیش هستند.

در پایتخت ترکیه، آنکارا، منصور یواش، نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق، حزب اصلی مخالف دولت، موفق شده نزدیک به پنجاه درصد آرا را در انتخابات شهرداری‌ها از آن خود کند.

با این حساب حزب جمهوری‌خواه خلق موفق شده به ۲۵ سال حضور «عدالت و توسعه» در پایتخت پایان دهد.

در استانبول، بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه، رقابت اما بسیار نزدیک است؛ خبرگزاری دولتی ترکیه نخست گزارش داده بود که با شمارش ۹۸ درصد صندوق‌ها، بنعلی ییلدریم، نامزد «عدالت و توسعه» با ۴۸.۷۰ درصد آرا از اکرم امام‌اغلو، نامزد «جمهوری‌خواه خلق» با ۴۸.۶۵ درصد آرا، پیشی گرفته‌است.

ساعتی بعد، اوایل بامداد دوشنبه، آقای امام‌اغلو گفت او ۲۹ هزار رای بیشتر به‌دست آورده و پیروز این رقابت است. اندکی بعد از او دفتر حزب عدالت و توسعه نیز نامزد این حزب را با ۴ هزار رای بیشتر، پیروز اعلام کرد.

نامزد مخالفان دولت گفته است نتایجی که به‌دست حزب او رسیده حاکی‌ از پیروزی آن‌ها در این شهر ترکیه است و حزب حاکم «دیگر قادر نیست این فاصله را تغییر دهد».

اکرم امام‌اغلو، از خبرگزای دولتی ترکیه، آناتولی، انتقاد کرده است که با وجود تغییرات در نتایج آرا، گزارش اولیه خود را به‌روزرسانی نکرده‌است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید به‌نظر می‌رسد رجب طیب اردوغان در یک سخنرانی به‌طور تلویحی شکست در انتخابات شهردار استانبول را پذیرفته باشد، هرچند تاکید کرده کرسی‌های بیشتری در شوراها به «عدالت و توسعه» رسیده‌است.

استانبول شهری‌ست که آقای اردوغان با پیروزی در انتخابات شهرداری آن در سال ۱۹۹۴، قدم در راهی گذاشت که اکنون او را به قدرتمندترین فرد کشورش تبدیل کرده‌است. او در جریان کارزارهای سیاسی پیش از انتخابات شوراها گفته بود «هرآنکه در استانبول به پیروزی برسد، در ترکیه به پیروزی رسیده‌است».

در ازمیر، سومین شهر بزرگ ترکیه، حزب جمهوری‌خواه خلق همان‌طور که پیشبینی می‌شد، با اختلاف چشم‌گیری پیروز شده‌است.

در مناطق عمدتا کردنشین جنوب‌شرق ترکیه نیز حزب هوادار کردها، «دمکراتیک خلق‌ها»، موفق شده کرسی‌هایی که دولت دو سال پیش به اتهام «حمایت از تروریسم» از این حزب گرفته بود را، بار دیگر از آن خود کند. حزب دمکراتیک خلق‌ها اتهام‌ها در مورد ارتباطات با «پ‌ک‌ک» را رد کرده‌است.

در مجموع حزب عدالت و توسعه و متحدانش موفق شده‌اند بیش از ۵۰ درصد از کل آرا در سراسر کشور را از آن خود کنند. رجب طیب اردوغان می‌گوید ۵۶ درصد کرسی‌های شهرداری و شوراها به آن‌ها رسیده است. «عدالت و توسعه» و متحدانش از حمایت گسترده رسانه‌های حامی دولت و یا متعلق به دولت نیز برخوردار بودند.

بسیاری از تحلیل‌گران و خبرگزاری‌های بین‌المللی گفته بودند انتخابات شوراها و شهرداری‌ها، آزمونی برای حزب حاکم است تا اقبال عمومی را در شرایط فعلی محک بزند. در حالی‌که اقتصاد ترکیه در وضعیت نابسامانی‌ست، اردوغان وعده رشد اقتصادی و افزایش فرصت‌های شغلی را داده‌است. او در عین حال وعده مقابله با شبه‌نظامیان کرد در سوریه را داده‌است. طی روزهای گذشته برخی دیگر اظهارنظرهای اردوغان نیز بازتاب گسترده‌ای پیدا کردند.

حریت، رویترز، اسوشیتدورس، آناتولی|ت
XS
SM
MD
LG