لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

عربستان سعودی بزرگترین بازار خارجی پیمانکاران ترکیه شد


اتحادیه پیمانکاران ترکیه در گزارش جدید خود می‌گوید عربستان سعودی به بزرگترین بازار خارجی پیمانکاران این کشور تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش که در سایت اتحادیه منتشر شده، پیمانکاران ترکیه در ۹ ماه ابتدایی سال جاری میلادی توسعه بیش از ۱۶۱ پروژه جدید خارجی به ارزش ۱۱.۸ میلیارد دلار را در دست گرفته‌اند که ۲.۳ میلیارد دلار آن مربوط به عربستان سعودی می‌شود.

آمارهای این اتحادیه نشان می‌دهد اوج‌گیری ورود پیمانکاران ترکیه به پروژه‌های عربستان سعودی از سال ۲۰۲۲ و بعد از عادی‌سازی روابط میان دو کشور انجام شده است.

روابط دو کشور در پی قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول در سال ۲۰۱۸، به شدت متلاطم شده بود، اما از دو سال پیش، دوباره روابط دو کشور به حالت عادی برگشت.

در مجموع پیمانکاران ترکیه تاکنون در ۴۰۲ پروژه عربستان سعودی به ارزش حدود ۲۸ میلیارد دلار وارد شده‌اند.

آمارهای اتحادیه پیمانکاران ترکیه نشان می‌دهد تاکنون پیمانکاران این کشور در مجموع در بیش از ۱۲ هزار پروژه خارجی به ارزش ۵۱۶ میلیارد دلار وارد شده‌اند.

جزئیات آمارهای این اتحادیه نشان می‌دهد که ایران در لیست پروژه‌های عمده خارجی پیمانکاران ترکیه نیست؛ در حالی که یک چهارم پروژه‌های خارجی پیمانکاران ترکیه مربوط به خاورمیانه است.

شهریورماه امسال اتحادیه پیمانکاران ترکیه در رأس شرکت‌های عمرانی این کشور به دعوت مقامات سعودی به عربستان سعودی سفر کردند. در این دیدار، مقامات عربستان سعودی با اشاره به وجود ۲۸۱ میلیارد دلار پروژه جدید عمرانی تا سال ۲۰۲۶ در این کشور، از شرکت‌های ترکیه دعوت به همکاری کردند.

روابط اقتصادی ترکیه و عربستان سعودی

گزارش مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد این کشور در هشت ماه ابتدایی امسال ۲.۶ میلیارد دلار صادرات به عربستان سعودی داشته که با کل صادرات ۱۲ ماهه‌اش به عربستان در سال ۲۰۲۲ برابری می‌کند و ۲.۵ برابر کل صادراتش به عربستان در سال ۲۰۲۱ است.

واردات ترکیه از عربستان سعودی نیز در هشت ماه ابتدایی امسال ۱.۸ میلیارد دلار بوده است. این رقم در کل سال گذشته ۳ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۱ حدود ۴ میلیارد دلار بود. بخش اعظم واردات ترکیه از عربستان مربوط به نفت خام می‌شود.

آمارهای وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه نیز نشان می‌دهد در هشت ماه ابتدایی امسال ۶۵۵ هزار گردشگر عربستانی وارد این کشور شده که ۲.۵ برابر دور مشابه سال ۲۰۲۱ است.

اوایل ماه جاری جودت ییلماز، معاون رئیس‌جمهور ترکیه، اعلام کرد این کشور برای سال ۲۰۲۴ جذب ۱۰ میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی را هدف‌گذاری کرده که نیمی از آن توسط شرکتهای عربستانی انجام خواهد شد.

عربستان سعودی برای کمک به دولت ترکیه برای حفظ ارزش پول ملی و تورم در این کشور، بهار پارسال نیز پنج میلیارد دلار در بانک مرکزی ترکیه سپرده‌گذاری کرد.

XS
SM
MD
LG