لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۷

آمادگی ترکیه برای راه‌اندازی اولین نیروگاه اتمی با پنج برابر ظرفیت نیروگاه بوشهر


تصویری از ساخت و ساز نیروگاه «آک‌کویو» در سال ۲۰۱۸
تصویری از ساخت و ساز نیروگاه «آک‌کویو» در سال ۲۰۱۸

چهار سال بعد از راه‌اندازی نیروگاه اتمی امارات، ترکیه نیز بدون توسل به غنی‌سازی اورانیوم و تحمل تحریم‌های بین‌المللی، برای راه‌اندازی اولین نیروگاه اتمی خود با پنج برابر ظرفیت نیروگاه بوشهر آماده می‌شود.

آلپ ارسلان بایراکتار، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه روز یکشنبه ۱۸ شهریور اعلام کرد سال آینده اولین رآکتور نیروگاه «آک‌کویو» راه‌اندازی می‌شود و تا سال ۲۰۲۸، حدود ۱۰ درصد از برق کشور از این نیروگاه تامین خواهد شد.

ظرفیت هر کدام از چهار رآکتور نیروگاه «آک‌کویو» ۱۲۰۰ مگاوات است و در مجموع، این نیروگاه اتمی پنج برابر نیروگاه اتمی بوشهر ظرفیت تولید برق دارد.

امارات نیز اولین رآکتور نیروگاه اتمی خود را در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد و پارسال سه برابر نیروگاه بوشهر که تنها نیروگاه اتمی ایران برای تولید برق است، تولید برق هسته‌ای داشت و کماکان توسعه نیروگاه‌های اتمی خود برای تامین یک چهارم از نیاز برقی این کشور را ادامه می‌دهد.

توسعه زودهنگام، ارزان و بدون برانگیخته شدن واکنش‌های بین‌المللی تولید برق هسته‌ای ترکیه و امارات در حالی است که ایران با ادعای تولید برق هسته‌ای، بیش از یک دهه است که به خاطر عدم شفافیت در پروسه غنی‌سازی اورانیوم که کاربرد نظامی نیز دارد، تحت تحریم‌های سخت بین‌المللی است و به رغم تحمل صدها میلیارد دلار خسارت تحریم‌ها، سهم برق هسته‌ای از کل تولید برق کشور تنها یک درصد است.

عربستان نیز تا سال ۲۰۳۰ راه‌اندازی ۱۶ نیروگاه اتمی را هدف‌گذاری کرده است.

نکته مهم در توسعه برق هسته‌ای ترکیه اینجاست که شرکت «روس‌اتم» روسیه مسئول توسعه این نیروگاه است؛ شرکتی که بعد از دو دهه تعلل، نیروگاه اتمی بوشهر را راه‌اندازی کرد.

این در حالی است که شرکت روسی چهار سال پیش توسعه نیروگاه اتمی «آک‌کویو» ترکیه را با پنج برابر ظرفیت نیروگاه بوشهر آغاز کرده بود.

پارسال ۴۴۰ نیروگاه اتمی در ۳۰ کشور جهان با ظرفیت ۳۷۲ هزار مگاوات تولید برق در جهان فعال بود. ظرفیت تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر ایران هزار مگاوات است.

XS
SM
MD
LG