لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

«معاون وزیر خارجه ترکیه» در راس هیاتی به آمریکا می رود


یک مقام وزارت خارجه ترکیه روز سه شنبه ۱۶ مرداد گفته است، معاون جدید وزارت خارجه این کشور در راس هیاتی عازم آمریکا خواهد شد تا در خصوص اختلافات دیپلماتیک بین آنکارا و واشینگتن مذاکره کند.

تنش در روابط آمریکا و ترکیه طی هفته‌های اخیر افزایش یافته است و روز دوشنبه به دنبال آن که دولت آمریکا اعلام کرد معافیت‌ از تعرفه‌های گمرکی ارائه شده به ترکیه را بازبینی می کند، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار به شدت کاهش یافت.

دو کشور بر سر مسایلی چون سوریه، فتح الله گولن، روحانی ترکیه‌ای تبار ساکن آمریکا، و محاکمه اندرو برانسون، کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه اختلاف دارند.

به گزارش رویترز، یک مقام وزارت امور خارجه ترکیه گفته است سادات اونال، معاون وزیر خارجه در راس این هیات خواهد بود.

با این حال، سفارت آمریکا در آنکارا روز سه شنبه اعلام کرد به رغم تنش های موجود،ترکیه یک متحد جدی ایالات متحده است.

روز یکشنبه نماینده تجاری ایالات متحده اعلام کرده بود دسترسی بدون تعرفه ترکیه را به بازار آمریکا بررسی می‌کند. این خبر نگرانی‌هایی در خصوص تاثیر چنین اقدامی بر حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از صادرات ترکیه ایجاد کرد.

لیر ترکیه که از اوایل سال جاری تاکنون ۲۷ درصد ارزش خود را از دست داده است، روز دوشنبه نیز با کاهشی ۵.۵ درصدی تا نرخ ۵.۴۲۵ لیر در برابر یک دلار، سقوط کرد که پایین‌ترین نرخ آن طی ۱۰ سال اخیر است.

با این حال «سی ان ان ترک» روز سه شنبه گفته است، آنکارا و واشینگتن به توافقات اولیه‌ای برای حل برخی از مسائل دست یافته‌اند. این شبکه خبری توضیح بیشتری در این زمینه ارائه نکرده است.

طی هفته های اخیر موضوع محاکمه آقای برانسون٬ کشیش آمریکایی ۵۰ ساله باعث تشدید تنش بین دو کشور شده است.

آمریکا محاکمه کشیش برانسون را ناعادلانه خوانده و گفته است تداوم این بازداشت غیرقابل قبول است.

آمریکا عبدالحمید گول٬ وزیر دادگستری و سلیمان سویلو٬ وزیر کشور ترکیه را به خاطر نقششان در بازداشت آقای برانسون٬ مورد تحریم قرار داد.

وزارت خارجه ترکیه این تصمیم واشینگتن را «خصمانه» دانسته و گفته بود که این اقدام را تلافی خواهد کرد.

اندرو برانسون در پی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ به اتهام «جاسوسی» و «تروریسم» ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن و گروه‌های شورشی کرد بازداشت شد.

دولت ترکیه که فتح‌الله گولن را به رهبری کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ متهم کرده، بارها از آمریکا خواسته است او را تحویل ترکیه دهد.

فتح‌الله گولن این اتهام را رد کرده و مقام‌های آمریکایی گفته‌اند استرداد آقای گولن مستلزم ارائه شواهد مستند به مراجع قضایی آن کشور است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛خ.ک
XS
SM
MD
LG