لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۸

۲۱ نفر شامل «سه کودک» در پی واژگونی قایق مهاجران در جنوب ایتالیا مفقود شدند


تصاویر منتشر شده توسط گارد ساحلی ایتالیا تلاش برای نجات تعدادی از سرنشینان قایق واژگون‌شده را نشان می‌دهد
تصاویر منتشر شده توسط گارد ساحلی ایتالیا تلاش برای نجات تعدادی از سرنشینان قایق واژگون‌شده را نشان می‌دهد

به گزارش رسانه‌های ایتالیا و مقامات سازمان ملل، در پی واژگونی قایق حامل مهاجران در آب‌های نزدیک جزیره لامپدوسا، در جنوب ایتالیا، ۲۱ نفر مفقود و هفت نفر از سرنشینان نجات یافته‌اند.

گارد ساحلی ایتالیا خبر داد که این حادثه صبح روز چهارشنبه ۱۴ شهریور روی داد و قایق واژگون‌شده چند روز پیش از سواحل لیبی به سوی ایتالیا حرکت کرده بود.

به گفته نجات یافتگان که اکثر آن‌ها شهروند سوریه هستند، تعداد سرنشینان قایق ۲۸ نفر بوده است. آن‌ها به واحدهای امداد گفتند که سه نفر از مفقود شدگان این حادثه کودک بودند.

هماهنگ‌کننده فعالیت‌های یونیسف در ایتالیا، در شبکه اجتماعی ایکس، توئیتر سابق، وقوع یک حادثه دلخراش دیگر در آب‌های نزدیک جزیره لامپدوسا را محکوم کرد و افزود: «اکثر نجات یافتگان می‌گویند اعضای خانواده خود را در این حادثه از دست داده‌اند. گروه امداد و کمک رسانی ما در محل حادثه فعال است.»

مسیر دریایی بین شمال آفریقا و سواحل جنوبی ایتالیا که به مسیر مرکزی مدیترانه معروف است در سال‌های اخیر به مرگبارترین مسیر مهاجرتی جهان بدل شده است.

براساس آمارهای سازمان بین‌المللی مهاجرت در سال میلادی گذشته مرگ و مفقود شدن بیش از دو هزار و ۵۰۰ مهاجر در این مسیر ثبت شده است و از آغاز سال ۲۰۲۴ تاکنون نیز دست کم هزار و ۴۷ نفر هنگام عبور از این مسیر جان خود را از دست داده یا مفقود شده‌اند.

اواخر خردادماه، غرق شدن دو قایق حامل پناهجویان در نزدیکی سواحل جنوبی ایتالیا باعث مرگ ده‌ها تن شد که دست‌کم ۲۰ نفر از آنها از کردهای ایران بودند.

جدیدترین آمارهای وزارت کشور ایتالیا نشان می‌دهد که از آغاز سال ۲۰۲۴ تاکنون حدود ۴۳ هزار مهاجر با طی کردن این مسیر خود را به ایتالیا رسانده‌اند که از تعداد مهاجران در همین بازه زمانی در سال گذشته بسیار کم‌تر است.

XS
SM
MD
LG