لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

تشدید تهدیدها در خاورمیانه؛ ارتش آمریکا اقدامات برای حفاظت از نیروهایش را افزایش می‌دهد


خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه دوم آبان به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که ارتش این کشور به‌دلیل تشدید نگرانی از حملات گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران اقدامات امنیتی برای حفاظت از نیروهایش را افزایش می‌دهد و احتمال خارج کردن خانواده‌های نظامیان از منطقه را نيز مد‌نظر قرار خواهد داد.

مقامات آمریکایی که به‌دلیل حساسیت موضوع نخواستند نام آن‌ها در گزارش قید شود به خبرگزاری رویترز گفتند این اقدامات افزایش گشت‌زنی در سطح منطقه، کنترل شديدتر و محدود کردن دسترسی به پایگاه‌ها و تاسیسات نظامی و تسریع و گسترش دامنه جمع‌آوری اطلاعات از طریق پهپادها و سایر شیوه‌های شنود الکترونیکی را شامل می‌شود.

به گفته مقامات آمریکایی، ارتش این کشور در سطح منطقه جمع‌آوری اطلاعات توسط برج‌های مراقبتی، کنترل امنیتی در ورودی و مناطق اطراف پایگاه‌ها و اقدامات حفاظتی برای مقابله با نزدیک شدن پهپاد، راکت و موشک به این تاسیسات را افزایش خواهد داد.

به نظر می‌رسد که این مجموعه از اقدامات شدید حفاظتی در سطح منطقه تازگی دارد.

ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده ستاد مرکزی آمریکا (سنتکام)، به رویترز گفت: «با توجه به افزایش شمار حملات و اقدام به حمله به پایگاه‌ها و تاسیسات نظامی آمریکا، بازبینی دائمی و بهبود اقدامات برای حفاظت از نیروهای ما حیاتی است.»

ژنرال کوریلا که فرماندهی تمامی نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه را برعهده دارد، افزود که در روزهای اخیر افزایش اقدامات حفاظتی و استقرار نیرو و تجهیزات بیشتر در سطح منطقه «از تلفات جدی و بیشتر نیروهای ما پیشگیری کرده است.»

از شروع درگیری بین اسرائیل و حماس در روز ۱۵ مهر، نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه بارها هدف حمله قرار گرفته‌اند.

به گفته یک مقام آمریکایی، در این حملات به چهار پرسنل نظامی و پنج کارمند ارتش آمریکا جراحات سبکی وارد شده ولی همه آن‌ها بهبود یافته و به خدمت بازگشته‌اند.

هفته گذشته یک شناور نظامی آمریکا در نزدیکی سواحل یمن بیش از ۱۰ پهپاد و چهار موشک کروز را که توسط شورشیان حوثی شلیک شده بود رهگیری و در آسمان منهدم کرد.

تشدید تنش در سطح منطقه باعث شده است که نیروهای آمریکایی همواره در حالت آماده‌باش و هشدار باشند. روز پنجشنبه در پی اعلام هشدار که بعد معلوم شد غلط بوده، در پایگاه هوایی الاسد در عراق یک کارمند غیرنظامی ارتش آمریکا بر اثر ایست قلبی جان خود را از دست داد.

یک مقام آمریکایی دیگر که نخواست نامش در گزارش قید شود دقیقا توضیح نداد که در چه شرایطی تخلیه خانواده‌های نظامیان آمریکایی از پایگاه‌های بزرگ این کشور از جمله قرارگاه مرکزی ناوگان پنجم نیروی دریایی در بحرین در دستور کار قرار خواهد گرفت.

او به خبرگزاری رویترز گفت: «ما به طور مستمر درجه تهدیدهای امنیتی را بررسی خواهیم کرد و اگر به این نتیجه برسیم که خطر به حدی رسیده که ممکن است خانواده‌ها را تهدید کند جانب احتیاط را در نظر خواهیم گرفت.»

مقامات ارشد آمریکا از جمله لوید آستین، وزیر دفاع این کشور، در مورد احتمال گسترش تنش در سطح منطقه و بهره‌برداری جمهوری اسلامی از درگیری‌های غزه هشدار داده‌اند.

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «پیش‌بینی ما این است که در آینده کوتاه‌مدت حملات به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه افزایش خواهد یافت و شکی نداریم که این جاده به ایران ختم می‌شود.»

وزارت دفاع آمریکا دستور اعزام سامانه‌های ضد‌موشکی و ضد‌هوایی بیشتر به خاورمیانه از جمله سامانه ضد موشکی تاد را صادر کرده است.

چند روز پس از شروع درگیری در نوار غزه نیز آمریکا دو ناو هواپیمابر و ناوگروه همراه آن‌ها را برای مقابله با اقدامات احتمالی گروه‌های نیابتی ایران در شرق دریای مدیترانه مستقر کرد.

مقامات ارشد آمریکا بارها گفته‌اند که هیچ شواهدی حاکی از دخالت جمهوری اسلامی در طراحی و اجرای حمله پیکارجویان حماس به خاک اسرائیل نیافته‌اند. ولی درعین حال به دلیل کمک‌های طولانی جمهوری اسلامی به حماس آن را شریک جرم توصیف کرده‌اند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روز دوشنبه گفت: «ما می‌دانیم که ایران با دقت این رویدادها را دنبال می‌کند. در برخی موارد به شکل فعال این حملات را تسهيل می‌کند و یا برای بهره‌برداری خود از بحران موجود در سطح منطقه دیگران را به حمله تحریک می‌کند.»

مقامات امنیتی ایران به خبرگزاری رویترز گفتند که استراتژی جمهوری اسلامی حملات محدود گروه‌های نیابتی نظیر حزب الله لبنان به اسرائیل و اهداف آمریکایی و در‌عین حال پرهیز از کشیده شدن ایران به دخالت مستقیم در درگیری‌هاست.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG