لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۷

آمریکا شش عضو ارشد گروه نیابتی ایران در عراق را تحریم کرد


گروه شبه‌نظامی «کتائب حزب‌الله» عراق، وابسته به جمهوری اسلامی است
گروه شبه‌نظامی «کتائب حزب‌الله» عراق، وابسته به جمهوری اسلامی است

ایالات متحده آمریکا شش عضو ارشد گروه شبه‌نظامی «کتائب حزب‌الله» عراق، وابسته به جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۲۶ آبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد کتائب حزب‌الله که از سوی ایران آموزش نظامی دیده و تأمین مالی و حمایت می‌شود، پشت حملات هفته‌های گذشته به نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه قرار دارد.

وزارت خارجه آمریکا نیز روز جمعه تحریم‌هایی علیه گروه «کتائب سید الشهدا»، دیگر گروه نیابتی ایران در عراق، به همراه هاشم فنیان رحیم سراجی، فرمانده شبه‌نظامیان این گروه اعمال کرد.

این گزارش می‌افزاید دو گروه شبه‌نظامی یاد شده از طرف سپاه پاسداران ایران حمایت می‌شوند و پشت حملات به نیروهای آمریکایی در منطقه قرار دارند.

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون پنجشنبه اعلام کرده بود از زمان آغاز جنگ حماس و اسرائیل، نیروهای آمریکایی در عراق ۲۷ بار و در سوریه ۳۱ بار مورد حمله قرار گرفته‌اند.

آمریکا تاکنون به تلافی این حملات دست‌کم سه بار مواضع مرتبط با سپاه پاسداران و شبه نظامیان مورد حمایت ایران را در سوریه هدف قرار داده است.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی روز جمعه اعلام کرد: «اقدام امروز، این پیام را به کتائب حزب‌الله و سایر گروه‌های تحت حمایت ایران ارسال می‌کند که ایالات متحده از تمام ابزار موجود برای پاسخگو کردن بازیگران فرصت‌طلبی که به دنبال سوءاستفاده از وضعیت غزه برای اهداف خود هستند، استفاده خواهد کرد».

او در ادامه افزود که ایالات متحده متعهد به «تأمین امنیت و ثبات» در خاورمیانه است و با هر اقدامی برای «اخلال و بی‌ثباتی»، مقابله خواهد کرد.

کتائب حزب‌الله پیشتر در سال ۲۰۰۹ به خاطر حملات به پایگاه‌های عراقی میزبان نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده آمریکا قرار گرفته بود.

خزانه‌داری آمریکا می‌گوید این گروه نیابتی ایران به حملات موشکی و پهپادی «ناموجه» خود به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش خزانه‌داری آمریکا، عماد ناجی البهادلی، رئیس شورای کتائب حزب‌الله که پیشتر نیز در فعالیت‌های آدم‌ربایی این گروه مشارکت داشته، به فهرست تحریم‌ها اضافه شد.

حبیب حسن مقامس دراجی، رئیس امور خارجی این گروه شبه‌نظامی که مسئول ارسال اعضای گروه به ایران برای آموزش نظامی و تسهیل قاچاق کالا میان ایران و عراق است نیز به فهرست تحریم‌های آمریکا اضافه شده است.

جعفر الحسینی، سخنگوی رسانه‌ای کتائب حزب‌الله به همراه سه فرمانده ارشد دیگر این گروه نیابتی ایران نیز وارد فهرست سیاه تحریم‌های آمریکا شدند.

آمریکا روز سه‌شنبه ۲۳ آبان نیز دور سوم تحریم‌ها علیه گروه افراطی حماس بعد از حمله این گروه به خاک اسرائیل را اعلام کرد که رهبران و حامیان مالی آن را هدف می‌گیرد و بریتانیا نیز ساعتی بعد اشخاص مرتبط با حماس را به فهرست تحریم‌های «ضد تروریسم» خود افزود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده بود اقدام اخیرش با همکاری بریتانیا انجام شده و «مقام‌های کلیدی حماس و سازوکارهایی را که بر اساس آن ایران از حماس و گروه جهاد اسلامی فلسطین حمایت می‌کند»، هدف قرار داده است.

با استفاده از گزارش‌های خزانه‌داری آمریکا و رادیو فردا؛ د.خ/ب.ب
XS
SM
MD
LG