لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

سازمان «اتحاد علیه ایران اتمی» از شش بانک‌ چینی خواست روابط خود را با ایران قطع کنند


سازمان «اتحاد علیه ایران اتمی»، از گروه‌های اصلی مخالف برجام مستقر در واشینگتن، از شش بانک چینی که آن‌ها را به همکاری با حکومت ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا متهم کرده، خواست به همکاری‌های مالی خود با جمهوری اسلامی پایان دهند.

این سازمان که تمرکز ویژه‌ای بر ردیابی فروش نفت ایران و انتقال درآمد حاصل از آن به ایران دارد، روز جمعه ۱۳ خرداد، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در تماس با شش بانک‌ چینی از آن‌ها خواسته است هرگونه عملیات تجاری مرتبط با شرکت‌ها یا بانک‌های ایرانی را متوقف کنند.

به‌گفته سازمان «اتحاد علیه ایران اتمی»، در این شش بانک چینی، حساب‌هایی به دلار آمریکا فعال است که ردیابی صاحبان آن‌ها به برخی شرکت‌های یا بانک‌های ایرانی‌ می‌رسد.

در این زمینه، مارک دی والاس، مدیر عامل این سازمان، هم با اشاره به این‌که چین سال‌هاست که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران چشم‌پوشی می‌کند، «فقدان پاسخ قاطعانه» ایالات متحده نسبت به «روابط گرم و پایدار تهران و چین» را عامل اطمینان‌بخش به مؤسسات مالی چین برشمرده تا «تصور کنند کمک به بزرگ‌ترین دولت حامی تروریسم در جهان هیچ پیامدی ندارد».

در پی خروج «یک‌جانبه» دولت دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای موسوم به برجام در سال ۹۷، ایالات متحده تحریم‌های شدیدی علیه بخش مالی و صادرات نفت ایران وضع کرد.

حکومت ایران نیز به تلافی فشارهای آمریکا از سال ۹۸ بخشی از تعهدات خود در چارچوب برجام را نقض کرد و با راه‌اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته، غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داد.

سازمان «اتحاد علیه ایران اتمی» در بیانیه اخیر خود در مورد همکاری شش بانک چینی با جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌ها از دولت ایالات متحده خواسته است تحقیق کند و این بانک‌های چینی را از «تصور بی‌پیامد بودن همکاری با ایران» درآورد.

آن‌چنان‌که این سازمان ادعا می‌کند، دو بانک ایرانی «شهر» و «پارسیان» در بانک‌های چینی مزبور حساب دلاری دارند؛ دو بانکی که قبلاً به‌دلیل «تأمین مالی تروریسم» و وابستگی به نیروی بسیج سپاه پاسداران، در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده قرار گرفته‌اند.

با این حال در بیانیه «اتحاد علیه ایران اتمی» عنوان شده است که از میان شش بانک چینی فقط یک بانک به سؤالات آن‌ها جواب داده و گفته‌اند تاکنون هیچ تجارتی با ایران نداشته‌اند و «هرگونه مبادله مالی با ایران را ممنوع می‌دانند».

بر اساس گزارش‌های قبلی سازمان «اتحاد علیه ایران اتمی» صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی ایران طی سه ماه گذشته «۳۰ درصد» افت کرده است.

همچنین اخیرا خبرگزاری رویترز گزارش داد که ۴۰ میلیون بشکه نفت بی‌مشتری ایران در آب‌های شرق آسیا سرگردان است.

انتشار این گزارش‌ها در حالی است که مذاکرات موسوم به احیای برجام همچنان متوقف مانده و هم‌زمان قطعنامه‌ای پیشنهادی روی میز شورای حکام آژانس قرار دارد که از این نهاد خواسته شده جمهوری اسلامی را به دلیل قصور در پاسخ ندادن به پرسش‌های این نهاد در مورد منشأ ذرات اورانیوم یافت‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده مؤاخذه کند.

با استفاده از بیانیه «اتحاد علیه ایران اتمی» و وب‌سایت رادیو فردا؛ ر.ش / پ.پ
XS
SM
MD
LG