لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۵

شواهد اولیه در بریتانیا نشان می‌دهد احتمال بستری شدن بر اثر سویه اومیکرون کمتر است


اداره بهداشت عمومی بریتانیا روز پنجشنبه دوم دی اعلام کرد که شواهد و آمارهای اولیه نشان می دهند که احتمال بستری شدن مبتلایان به اومیکرون، سویه جدید ویروس کرونا در مقایسه با سویه دلتا بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کمتر است.

این ارزیابی تازه‌ترین یافته‌ها در مورد خفیف‌تر بودن بیماری کووید ۱۹ ناشی از ابتلا به سویه جدید ویروس و درعین حال سرعت بیشتر سرایت و مقاومت آن در برابر واکسن‌های موجود را تایید می کند.

این نهاد در بیانیه خود افزود شواهد جمع آوری شده در سه هفته اخیر نشان می دهد که مبتلایان به سویه اومیکرون در مقایسه با مبتلایان به سویه دلتا حدود ۳۰ تا ۴۵ درصد کمتر به بخش اورژانس مراجعه می کنند و احتمال بستری شدن آنها بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کمتر است.

این بیانیه یادآوری می کند که ارزیابی فعلی «مقدماتی و بسیار نامعین» است چون هنوز تعداد اندکی از مبتلایان به سویه جدید در بیمارستان بستری شده و اکثر آنها جوان هستند. تا روز ۳۰ آذر فقط ۱۳۲ نفر از مبتلایان به سویه جدید بستری شده و از این تعداد ۱۴ نفر بین سنین ۵۲ تا ۹۶ سال فوت کرده اند.

کارشناسان بهداشت عمومی هشدار می دهند که کاهش در موارد بستری و یا فوت بیماران بر اثر ابتلا به سویه جدید را باید با درنظر داشت سرعت بالای سرایت و مقاومت آن در برابر واکسن‌ها بررسی کرد.

اداره بهداشت عمومی بریتانیا افزود که به نظر می رسد اثربخشی دز تقویتی واکسن کرونا در برابر سویه جدید پس از حدود ۱۰ هفته از بین می رود ولی محافظتی که در برابر ابتلای شدید و بستری شدن ايجاد می کند زمان بیشتری طول می کشد.

مدیر بخش ایمنی اداره بهداشت عمومی بریتانیا گفت احتمال ریسک پایین تر برای مبتلایان به سویه اومیکرون نشانه امیدوار کننده‌ای است ولی با توجه به سرعت بسیار زياد سرايت این سویه تعداد چشمگیری از مردم ممکن است به شدت بیمار شده و به بستری شدن نیاز پیدا کنند.

وزیر بهداشت بریتانیا نیز نتایج این ارزیابی را امیدوار کننده توصیف کرد ولی هشدار داد که شناخت از کاهش ریسک ناشی از ابتلا به سویه جدید هنوز دقیق نیست.

نتایج پژوهش‌های اولیه در آفریقای جنوبی، منشا اومیکرون نیز نشان می دهد که بیماری ناشی از ابتلا به این سویه ممکن است خفیف تر باشد.

با این همه، به دلیل سرایت سریع این سویه شبکه خدمات بهداشت عمومی در اکثر کشورها ممکن است همچون امواج قبلی گسترش ویروس به شدت تحت فشار قرار بگیرند.

با توجه به روند پر شتاب شیوع اومیکرون در بریتانیا که اکنون به سویه غالب بدل شده است سایر کشورهای جهان با دقت تجربه این کشور را مد نظر خواهند گرفت.

اداره ملی آمار بریتانیا تخمین می‌زند که طی یک هفته بین روزهای ۹ تا ۱۶ دسامبر حداقل ۱.۲ میلیون نفر از جمعیت انگلستان به کرونا مبتلا شده اند که بالاترین رقم از زمان شروع همه‌گیری ویروس است.

دولت بریتانیا در واکنش به موج جدید کرونا از هفته گذشته زدن ماسک در تمامی اماکن عمومی و نشان دادن مدرک واکسیناسیون و یا تست منفی کرونا برای ورود به کلوب‌های شبانه و سایر اماکن شلوغ را اجباری کرد.

وزیر بهداشت بریتانیا روز پنجشنبه گفت قبل از روز کریسمس مقررات سختگیرانه تری به اجرا گذاشته نمی شود ولی پس از این مناسبت محدودیت‌ها ممکن است تشدید شوند.

دولت بریتانیا تسریع تزریق دز تقویتی واکسن را محور اصلی مقابله با شیوع سویه اومیکرون می داند و وعده داده که تا پایان ماه دسامبر، حدود یک هفته دیگر، امکان تزریق دز تقویتی را برای تمامی افراد بالای ۱۸ سال را فراهم خواهد کرد.

با استفاده از آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG