لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

وعده خروج از اروپا تا یک ماه و نیم دیگر در پی پیروزی قاطع محافظه‌کاران بریتانیا


بوریس جانسون می‌گوید کشورش دیگر روز ۳۱ ژانویه در اروپا نخواهد بود
بوریس جانسون می‌گوید کشورش دیگر روز ۳۱ ژانویه در اروپا نخواهد بود

انتخابات پارلمان بریتانیا روز پنج‌شنبه، ۲۱ آذر، برگزار شد و صبح جمعه نتایج اولیه و برآوردها همه تایید شد:‌ حزب محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون توانست با اختلاف ۷۴ کرسی، اکثریت را در پارلمان بریتانیا کسب کند.

به گزارش روزنامه گاردین، محافظه‌کاران در نهایت ۴۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند که از سال ۱۹۷۰ تاکنون سابقه نداشته است.

ساعتی پس از قطعی شدن نتیجه انتخابات، بوریس جانسون پیروزمندانه سخنرانی کرد و خبر داد که کشورش تا روز ۳۱ ژانویه از اروپا خارج خواهد شد: به قول او، «دیگر شاید و اما و اگر ندارد».

این وعده به گفته بسیاری از کارشناسان به این دلیل این پیروزی تازه اکنون بسیار شدنی‌تر است.

طبق آخرین شمارش و آمار حزب رقیب محافظه‌کاران یعنی حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین تنها توانسته است ۲۰۳ کرسی پارلمان را از آن خود کند،‌ رقمی بسیار پایین‌تر از حداقل ۳۲۶ کرسی که این حزب برای پیروزی به آن نیاز داشت.

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند، نخستین رهبر جهان بود که به بوریس جانسون پیروزی‌اش را تبریک گفت. کشور خانم آردرن ساعت‌هاست که روز جمعه را شروع کرده است.

ساعتی بعد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، هم در یک توییت صبحگاهی این «پیروزی بزرگ» را به آقای جانسون تبریک گفت و وعده یک «قرارداد تجاری عظیم» بین دو کشور ایالات متحده و بریتانیا را پس از اجرای برگزیت مطرح کرد.

توییت آقای ترامپ این طور تمام می‌شود: «جشن بگیر، بوریس!»


صبح جمعه تمام روزنامه‌های چاپ بریتانیا از پیروزی «قاطع» و همه‌جانبه بوریس جانسون گفته‌اند و از آن سو ناکامی بزرگ برای جرمی کوربین.

پیشتر خبرگزاری رویترز این پیش‌بینی را گزارش کرده بود که حزب محافظه‌کار ۳۶۸ کرسی از ۶۵۰ کرسی پارلمان بریتانیا را کسب کند. این حزب در نهایت ۳۵۸ کرسی را از آن خود کرد که این هم بسیار بیشتر از حد نصاب لازم برای برای تشکیل دولت آینده است و به نوعی بیانگر حمایت رای‌دهندگان از سیاست دولت جانسون برای خروج از اتحادیه اروپا.

به نوشته رویترز، این احتمالا بزرگ‌ترین پیروزی محافظه‌کاران از زمان پیروزی مارگارت تاچر در انتخابات سال ۱۹۸۷ خواهد بود.

همچنین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که حزب کارگر ۱۹۱ کرسی کسب کند که بدترین نتیجه انتخاباتی برای این حزب از سال ۱۹۳۵ تاکنون محسوب می‌شود. این حزب در نهایت ۲۰۳ کرسی را تصاحب کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، پیشتر هم در توییتی به نتایج انتخابات پارلمانی بریتانیا واکنش نشان داده و پیروزی جانسون را پیش‌بینی کرده بود.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، به دنبال اعلام نتایج اولیه گفت که در هیچ انتخاباتی در آینده این حزب را رهبری نخواهد کرد.

او اذعان کرد که این حزب شب «ناامیدکننده‌ای» داشته است.

در همین حال، نتایج انتخابات نشان می‌‌دهد، بوریس جانسون، رهبر حزب محافظه‌کار توانسته است کرسی خود در حوزه انتخابیه‌اش را حفظ کرده و رقیبش را شکست دهد.

از سوی دیگر ، جو سوینسون، رهبر حزب لیبرال دموکرات، که شعارها و مبارزات انتخاباتیش را علیه برگزیت، خروج از اروپا، متمرکز کرده بود روز گذشته کرسی خود را در پارلمان بریتانیا از دست داد.

رای‌گیری از ساعت هفت صبح به وقت لندن آغاز شد و تا ۱۰ شب ادامه داشت. اندکی پس از بسته‌ شدن حوزه‌های رای‌گیری نخستین نتایج و برآوردها اعلام شد.

بوریس جانسون، نخست‌ وزیر بریتانیا، که با شعار خروج از اتحادیه اروپا سر موعد تعیین‌شده «به هر قیمتی»، حتی بدون توافق با این نهاد، قدرت را در دست گرفت، پس از ناکامی‌های پی‌در‌پی اعلام انتخابات زودرس کرد.

بوریس جانسون در ایمیلی به هواداران خود گفته است، امیدوارم امشب از جشن لذت ببرید، فردا کار را آغاز خواهیم کرد.

شهروندان بریتانیا در رفراندوم سال ۲۰۱۶ به خروج از اتحادیه اروپا، برگزیت، رای دادند، اما تمامی تلاش‌های محافظه‌کاران و رهبران آنها برای عملی‌ کردن «برگزیت» تاکنون با موانع و ناکامی‌های گوناگون روبه‌رو شده‌ است.

XS
SM
MD
LG