لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

بریتانیا سه فرد و یک نهاد جمهوری اسلامی ایران را به فهرست تحریم‌ها افزود


نمایی از سفارت ایران در لندن، پایتخت بریتانیا
نمایی از سفارت ایران در لندن، پایتخت بریتانیا

دولت بریتانیا سه فرد و یک نهاد جمهوری اسلامی ایران را به دلیل فعالیت‌های بی‌ثبات کننده علیه اسرائیل، بریتانیا و کشورهای دیگر به فهرست تحریم‌های خود افزود.

بر اساس بیانیه روز دوشنبه ۱۲ شهریور وبسایت دولت بریتانیا، حمید فاضلی، عبدالفتاح اهوازیان و بهنام شهریاری سه فردی هستند که به دنبال تحریم جدید دولت بریتانیا دارایی‌های آن‌ها مسدود و شامل ممنوعیت سفر به این کشور شده‌اند.

همچنین بر اساس تحریم جدید دولت بریتانیا، دارایی‌های احتمالی یگان ۷۰۰ نیروی قدس سپاه در این کشور مسدود می‌شود.

بریتانیا اعلام کرده که حمید فاضلی و بهنام شهریاری را به اتهام حمایت از گروه‌های مسلحی که قصد بی‌ثبات کردن اسرائیل را دارند در فهرست تحریم‌های جدید خود قرار داده است.

عبدالفتاح اهوازیان به دلیل تهدید، برنامه‌ریزی یا انجام فعالیت‌هایی با هدف ایجاد بی‌ثباتی در بریتانیا یا کشورهای دیگر به قصد تضعیف تمامیت، رفاه یا امنیت کشورها به فهرست تحریم‌های لندن افزوده شده است.

در این فهرست نام یگان ۷۰۰ نیروی قدس سپاه نیز به چشم می‌خورد که دولت بریتانیا به دلیل تسهیل فعالیت‌ها یا کمک به برنامه‌ریزی اقداماتی که گروه مسلح تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران به قصد بی‌ثباتی بریتانیا و هر کشور دیگری انجام داده‌اند، این نهاد را تحریم کرده است.

تحریمی‌های جدید و ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران

یگان ۷۰۰ نیروی قدس سپاه پاسداران، از یگان‌های جدید نیروی قدس سپاه پاسداران است.

شبکه کان اسرائیل پارسال در گزارشی خبر داد که این یگان مسئولیت قاچاق تجهیزات نظامی و انتقال آن به شبه‌نظامیان مورد حمایت سپاه در سوریه و حزب‌الله لبنان را برعهده دارد.

عبدالفتاح اهوازیان نیز که در فهرست تحریم‌های جدید بریتانیا قرار گرفته، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و از مشاوران ارشد قاسم سلیمانی فرمانده پیشین سپاه قدس در امور غزه بوده است.

بهنام شهریاری نیز از عوامل ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران است که سال گذشته نیز در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت و مشمول تحریم‌های مرتبط با قوانین «ضد تروریسم» شد.

نام بهنام شهریاری البته در سال‌های گذشته بارها از سوی دولت آمریکا در ارتباط با فعالیت‌های «پولشویی و قاچاق نفت» توسط سپاه پاسداران و بازوی خارجی آن، نیروی قدس و همچنین حزب‌الله لبنان مطرح شده بود.

او که نمايندگی شرکت کشتيرانی «لاينر ترانسپورت کيش» و «شرکت بازرگانی بهنام شهرياری» را دارد تیرماه ۱۳۹۰ نیز در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بود.

معلوم نیست که بهنام شهریاری ساکن ایران است یا کشور دیگر و برای او سه تاریخ تولد تخمین زده شده که بر اساس آن سن او بین ۵۶ تا ۵۹ سال است.

آخرین فرد، حمید فاضلی است که روز دوشنبه دولت بریتانیا اعلام کرد نام او را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است. او پنجمین رئیس سازمان فضایی ایران از زمان تأسیس آن است و پیش از آن نیز رئیس موسسه تحقیقات هوافضای ایران بود و مدتی نیز در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، به عنوان سرپرست سازمان فضایی ایران منصوب شد.

این سازمان همکاری نزدیکی با سپاه پاسداران دارد و به عنوان نمونه، ماهواره‌برهای قائم که از موشک‌های ماهواره‌بر ساخت سپاه پاسداران هستند در اختیار سازمان فضایی ایران قرار می‌گیرد تا به گفته این سازمان دسترسی‌اش را به مدار ۳۶ هزار کیلومتری میسر کنند.

بر اساس بیانیه وبسایت دولت بریتانیا و گزارش‌های رادیو فردا/س.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG