لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

نخست‌وزیر بریتانیا از پارلمان به دلیل نقض قوانین قرنطینه عذرخواهی کرد


بوریس جانسون (وسط) اولین نخست‌وزیر تاریخ بریتانیاست که در دوران زمامداری توسط پلیس جریمه می‌شود.
بوریس جانسون (وسط) اولین نخست‌وزیر تاریخ بریتانیاست که در دوران زمامداری توسط پلیس جریمه می‌شود.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز سه‌شنبه ۳۰ فروردین پس از جریمه شدن توسط پلیس به‌دلیل زیر پا گذاشتن قوانین قرنطینه کرونا، از پارلمان عذرخواهی کرد و گفت که نمی‌دانست برگزاری جشن تولد در اوج شیوع همه‌گیری، نقض قوانینی است که خود او وضع کرده بود.

پلیس کلان‌شهر لندن هفته پیش آقای جانسون را به‌دلیل شرکت در مهمانی که در دوران قرنطینه به مناسبت تولد او در دفتر کار نخست‌وزیری برگزار شده بود جریمه کرد.

او اولین نخست‌وزیر تاریخ بریتانیاست که در دوران زمامداری توسط پلیس جریمه می‌شود و این مسئله اکنون در بریتانیا تحت عنوان «رسوایی پارتی‌گیت» معروف شده است.

آقای جانسون روز سه‌شنبه به پارلمان گفت که در آن زمان به ذهنش خطور نکرده بود که قوانین را نقض کرده است و اکنون متوجه شده که اشتباه کرده است.

او همچنین گفت که مردم حق دارند از نخست‌وزیر خود انتظار استانداردهای بالاتری را داشته باشند.

حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت، می‌گوید آقای جانسون نه تنها در محیط کار و زندگی خود مقررات قرنطینه را بارها نقض کرده بلکه در مورد این قانون‌شکنی‌ها که اکنون «پارتی گیت» نامیده می‌شود به پارلمان دروغ گفته است.

رئیس پارلمان بریتانیا اعلام کرده که به حزب کارگر اجازه خواهد داد موضوع رای‌گیری در مورد تحقیقات از بوریس جانسون در خصوص دروغ گفتن به پارلمان را به بحث بگذارد. انتظار می‌رود بیشتر وزیرانی که مانند آقای جانسون مقررات قرنطینه را نقض کرده یا در این مورد به پارلمان دروغ گفته‌اند از مقام خود استعفا دهند.

جناح مخالف برای استعفای نخست‌وزیر هم فشار می‌آورد اما آقای جانسون و نزدیکان او استدلال می‌کنند در شرایطی که کشور به دلیل جنگ اوکراین و افزایش شدید بهای سوخت و کالاهای ضروری با چالش‌های بزرگی روبه‌رو است تغییر رهبری کشور کار غلطی است.

از چند ماه پیش که شواهد مربوط به برگزاری مهمانی‌های متعدد در دفتر کار نخست‌وزیر در ماه‌های قرنطینه و مقررات شدید مربوط به بحران کرونا در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ افشا شد بوریس جانسون، دولت او و حزب حاکم محافظه کار بریتانیا به شدت تحت فشار قرار گرفته‌اند.

علاوه بر آقای جانسون، همسرش و وزیر دارایی بریتانیا، دست‌کم ۵۰ نفر از کارکنان ارشد دفتر نخست‌وزیری به دلیل شرکت در مهمانی تولد آقای جانسون توسط پلیس جریمه شده‌اند. اگر آقای جانسون باز هم جریمه شود تعداد طرفداران رای عدم کفایت به نخست‌وزیر در بین نمایندگان محافظه‌کار افزایش خواهد یافت.

تحقیقات پلیس در مورد سایر مهمانی‌هایی که تاکنون افشا شده‌اند ادامه دارد و برخی از صاحبنظران معتقدند که در هفته‌ها و ماه‌های آینده آقای جانسون و کارمندان ارشد دولت او ممکن است باز هم جریمه شوند.

آقای جانسون به دلایل دیگری از جمله استعفا و برکناری جنجالی چند تن از مشاوران ارشد دفتر نخست‌وزیری، سوءظن به پرداخت هزینه نوسازی محل زندگی خود از منابع غیرقانونی و دادن قراردادهای کلان و پرسود به نزدیکان حزب محافظه‌کار در دوران مقابله با بحران کرونا تحت فشار احزاب مخالف و افکار عمومی بوده است.

چند ماه پیش که جزئیات مهمانی‌ها در دوران قرنطینه منتشر شد ادامه کار او به عنوان نخست‌وزیر ناممکن به نظر می‌رسید و حتی شماری از چهره‌های مهم حزب محافظه‌کار خواستار کناره‌گیری و رای عدم کفایت به او شدند.

اما به نظر می‌رسد که او با استفاده از فضای بحرانی ناشی از حمله روسیه به اوکراین توانسته‌ است توجه افکار عمومی را منحرف کند. آقای جانسون تلاش کرده که با پشتیبانی فعال و قاطع از اوکراین در برابر حمله نظامی روسیه وجهه بین‌المللی بریتانیا را که به‌شدت از برگزیت آسیب دیده بود ترمیم کند.

برخی از نمایندگان محافظه‌کار می‌گویند برای تصمیم‌گیری در مورد رای عدم کفایت به آقای جانسون منتظر خواهند ماند تا نتایج کامل تحقیقات پلیس و تحقیقات دیگری که به‌طور همزمان توسط یک بازرس دولتی انجام می‌شود، روشن شود.

گروه دیگری از نمایندگان این حزب معتقدند که خطای آقای جانسون بخشودنی است و در شرایطی که جنگ اوکراین ادامه دارد بریتانیا باید روی چالش‌های بزرگ تمرکز کند.

اما گروه دیگری از نمایندگان محافظه‌کار از جمله توبائیس الوود، رئیس کمیسیون امور دفاعی پارلمان معتقدند که دولت نباید از بحران اوکراین به عنوان بهانه‌ای برای پاسخ ندادن به چالش‌های جدی استفاده کند.

آقای الوود می‌گوید: «برای آن که مشخص شود نخست‌وزیر واقعاً از حمایت لازم برخوردار است و می‌تواند کشور را هدایت کند حزب محافظه‌کار باید در مورد عدم کفایت آقای جانسون رای‌گیری کند».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG