لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

اوکراین می‌گوید یک زیردریایی روسیه را در کریمه غرق کرده است


تصویر آرشیوی از یک زیردریایی تهاجمی روسیه
تصویر آرشیوی از یک زیردریایی تهاجمی روسیه

اوکراین می‌گوید یک زیردریایی روسیه را در سواستوپل، بزرگ‌ترین بندر شبه‌جزیره کریمه که در کنترل مسکو است، غرق کرده و همچنین به مخازن سوخت روسیه ضربه وارد کرده است.

وزارت دفاع این کشور روز شنبه ۱۳ مرداد در پستی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد یک زیردریایی روس «به قعر دریای سیاه رفت» و آن را یک زیردریایی تهاجمی از نوع بی-۲۳۷ روستوف‌-آن‌-دون اعلام کرد.

ارتش اوکراین نیز اعلام کرد در حملات خود به سیستم دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه در بندر سواستوپل آسیب جدی وارد کرده است.

همچنین بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های دو کشور، طی دو روز گذشته ده‌ها پهپاد اوکراینی به سه منطقه روسیه حمله کرده‌اند که منجر به آتش‌سوزی در دو تأسیسات ذخیرهٔ نفت شده است.

واسیلی گلوبف، فرماندار منطقه روستوف روز شنبه ۱۳ مرداد اعلام کرد ۵۵ پهپاد اوکراینی طی شب گذشته به منطقه حمله کردند و تأسیسات ذخیره سوخت در کامنسکی و موروزوفسکی را مورد هدف قرار دادند.

او گفت این حملات تلفاتی جانی در پی نداشت.

یک پایگاه هوایی روسیه در موروزوفسکی قرار دارد و ویدیوی منتشر شده در کانال تلگرامی «آسترا» زبانه‌های آتش در این پایگاه را نشان می‌دهد که از تأسیسات ذخیره سوخت آن بلند می‌شود.

ارتش اوکراین نیز روز شنبه اعلام کرد که «تسلیحات ضدهوایی و تجهیزات هوانوردی دشمن» را در فرودگاه موروزوفسکی منهدم کرده و حملاتی را علیه تأسیسات نفتی انجام داده است.

ویاچسلاو گلادکوف فرماندار منطقه بلگورود نیز روز شنبه اعلام کرد که یک تأسیسات ذخیره سوخت در این منطقه با حمله پهپادی نابود شد، اما این حادثه تلفات جانی در پی نداشت. او در ادامه تصریح کرد که آتش‌سوزی مهار شده است.

فرماندار منطقه اریول روسیه نیز در صفحه تلگرام خود نوشته است سه پهپاد اوکراینی منهدم شدند، اما دو پهپاد به منطقه‌ای مسکونی برخورد کردند که تلفات جانی نداشت.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید طی شب گذشته ۳۶ پهپاد اوکراینی ردیابی شدند؛ ۱۷ فروند در اریول، ۹ فروند در بلگورود و هشت فروند در منطقه کورسک. این بیانیه همچنین گفته است چند فروند پهپاد دیگر نیز در مناطق دیگر ردگیری شدند.

در این میان ارتش اوکراین نیز اعلام کرده که ۲۹ پهپاد روسی طی شب گذشته به خاک این کشور حمله کرده و ۲۴ فروند آن ردگیری و منهدم شدند.

مقامات اوکراینی می‌گویند در حملات روسیه به مناطق دونتسک، خارکیف و خرسون پنج شهروند این کشور جان باختند و ۲۲ نفر زخمی شدند.

به رغم شواهد فراوان از حملات روسیه به اهداف غیرنظامی، خصوصاً مناطق مسکونی و زیرساخت‌های انرژی، کرملین این موضوع را انکار می‌کند و می‌گوید تنها به اهداف نظامی حمله می‌کند.

هیئت نظارت بر حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، دست‌کم ۱۱ هزار و ۲۸۴ غیرنظامی اوکراینی کشته شده‌اند و احتمالاً تلفات واقعی غیرنظامیان بسیار بیشتر از این رقم هم باشد.

XS
SM
MD
LG