لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

اوکراین می‌گوید روسیه بیش از هشت هزار پهپاد شاهد به این کشور پرتاب کرده است


پرتابگر شاهد ۱۳۶
پرتابگر شاهد ۱۳۶

وزارت خارجه اوکراین با اشاره به دومین سالگرد ساقط کردن نخستین پهپاد «شاهد» در این کشور، اعلام کرد که روسیه در این مدت هشت هزار و ۶۰ فروند از این پهپاد ایرانی به اوکراین پرتاب کرده است.

وزارت خارجه اوکراین شامگاه جمعه ۲۳ شهریور در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «مشارکت روسیه و ایران منجر به نابودی خانه‌ها و از دست رفتن جان‌ها شده است».

اوکراین ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ برای نخستین بار از ساقط کردن یک پهپاد ایرانی در شهر کوپیانسک، در استان خارکیف، خبر داد.

پس از آن نیز گزارش‌های مختلفی درباره ادامه روند ارسال پهپادهای ایران به روسیه منتشر شد و روزنامه وال‌استریت جورنال اردیبهشت امسال گزارش داد که روسیه خود نیز خط تولید پهپادهای ایرانی را در کارخانه‌ای در جمهوری تاتارستان راه‌اندازی کرده است.

ایران و روسیه در دو سال گذشته به گسترش همکاری‌های نظامی پرداخته و در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی درباره ارسال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه منتشر شد.

با وجود تکذیب چند مقام جمهوری اسلامی، سرانجام آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه این گزارش‌ها را تایید کردند و از برنامه‌ریزی برای اقدامات تنبیهی از جمله تحریم شرکت هواپیمایی ایران‌ایر خبر دادند.

ایران همچنان ارسال این موشک‌ها به روسیه را رد می‌کند و گزارش‌ها در این باره را «بی‌اساس» می‌خواند.

آمار وزارت خارجه اوکراین مبنی بر هشت هزار و ۶۰ پهپاد ایرانی شلیک شده از سوی روسیه به این کشور در آستانه دیدار رئیس جمهور آمریکا با نخست وزیر بریتانیا منتشر شده است.

انتظار می‌رود موضوع اجازه اوکراین برای استفاده از تسلیحات دوربرد غربی یکی از محورهای اصلی گفت‌وگوهای رهبران دو کشور باشد.

وزارت خارجه اوکراین نیز در پیام خود در شبکه اجتماعی ایکس بار دیگر خواستار برآورده شدن نیازهای نظامی خود شده است.

XS
SM
MD
LG