لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

روسیه در باخموت «به تاکتیک زمین سوخته روی آورده است»


باخموت در شرق اوکراین
باخموت در شرق اوکراین

فرمانده نیروی زمینی اوکراین روز دوشنبه ۲۱ فروردین گفت که نیروهای روسی در شهر باخموت به تاکتیک «زمین سوخته» روی آورده‌اند و ساختمان‌ها و تأسیسات منطقه را با بمباران هوایی و شلیک توپخانه تخریب می‌کنند.

باخموت شهر کوچکی در منطقه دونتسک در شرق اوکراین است که طی ماه‌های اخیر کانون اصلی درگیری نظامی روسیه و اوکراین بوده است. نیروهای روسی از ماه‌ها پیش این شهر را محاصره کرده‌اند و نبرد باخموت اکنون تبدیل به طولانی‌ترین نبرد در جنگ یک‌ساله روسیه و اوکراین شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژنرال الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی اوکراین گفت که روس‌ها اکنون «همانند کاری که در سوریه کردند، در باخموت هم متوسل به روش زمین سوخته شده‌اند.»

وی گفت که اعضای گروه خصوصی نظامی واگنر روسیه که بیشترین بار حمله به باخموت را به‌دوش می‌کشند اکنون «فرسوده شده‌اند» و ارتش روسیه، نیروهای ویژه و یگان‌های هوایی خود را برای کمک وارد جبهه باخموت کرده است.

ژنرال الکساندر سیرسکی افزود که «وضعیت دشوار، اما قابل کنترل است.»

باخموت به دلیل معادن نمک و سنگ گچ برای صنعت اوکراین از اهمیت بسیاری برخوردار است. مقامات اوکراین پیشتر اعلام کرده بودند که سقوط این شهر منجر به از دست رفتن بخش‌های بزرگ‌تری از خاک این کشور خواهد شد و امید این کشور برای بازپس‌گیری دونتسک و لوهانسک از اشغال روسیه را بر باد می‌دهد.

ارتش اوکراین روز دوشنبه گزارش داد که نیروهای اوکراینی طی شبانه‌روزی منتهی به دوشنبه «بیش از ۴۰ حمله» نیروهای روس در جبهه‌های باخموت و آودیوکا در منطقه دونتسک را دفع کرده‌اند.

بامداد دوشنبه نیز حملات هوایی روسیه به یک ساختمان مسکونی در شهر زاپوریژیا در جنوب شرق اوکراین نیز جان یک مرد ۵۰ ساله و دختر ۱۱ ساله‌اش را گرفت.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در یک سخنرانی ویدیویی شبانه، این حمله هوایی روسیه را که همزمان با «جشن نخل» مسیحیان ارتدکس انجام شده، محکوم کرد و گفت که مسکو با این‌گونه حملات، «خود را در جهان بیشتر منزوی می‌کند.»

روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه اوکراین را ضمیمه خاک خود کرد و تقویت جبهه زاپوریژیا نیز برای اوکراین در راستای بازپس‌گیری کریمه اهمیت دارد.

شبکه خبری الجزیره روز دوشنبه نوشت که تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد نیروهای روس احتمال حمله نیروهای اوکراینی به سمت این شبه‌جزیره را می‌دهند و در حال تقویت استحکامات نظامی در کریمه هستند.

بنابر تصاویر ماهواره‌ای، این تقویت شامل ایجاد شبکه گسترده‌ای از سنگرها، ساخت و توسعه چندین پایگاه نظامی و ایجاد یک مانع دریایی در اسکله ناوگان روسیه در بندر سواستوپل کریمه است.

XS
SM
MD
LG