لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

سازمان ملل شلاق زدن دسته‌جمعی افراد در «سرپل» افغانستان را محکوم کرد


سازمان ملل متحد روز چهارشنبه شلاق زدن دسته‌جمعی ده‌ها نفر در افغانستان را محکوم کرد و از مقامات طالبان خواست به این عمل پایان دهند.

هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) گزارش داد که حدود ۶۳ نفر، از جمله ۱۴ زن، روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد در ورزشگاهی در ولایت سرپل در شمال این کشور در ملاء عام شلاق زده شدند.

این هیئت در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، گفت: «یوناما بار دیگر مجازات بدنی را محکومیت کرده و خواستار احترام به تعهدات بین‌المللی حقوق بشر است.»

هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان افغانستان، فروردین‌ماه امسال اعلام کرد که حکومت او اجرای تفسیر خود از قوانین شرع اسلام از جمله شلاق زدن زنان درملاء عام و سنگسار برای مجازات «روابط نامشروع» را از سر می‌گیرد.

او در فایلی صوتی که روز پنجم فروردین، از رادیوی دولتی تحت کنترل طالبان پخش شد گفت: «ما زنان را (برای روابط نامشروع یا زنا) شلاق می‌زنیم و سنگسار می‌کنیم. شما ممکن است این مجازات‌ها را نقض حقوق زنان بنامید چون با اصول دموکراسی شما در تناقض است. ولی من نماینده خدا و شما نماینده شیطان هستید.»

بر اساس پژوهش «شاهد افغان»، گروهی که وضعیت حقوق بشر در افغانستان را بررسی می کند، فقط در سال گذشته میلادی قضات منصوب طالبان ۴۱۷ حکم شلاق و اعدام در ملاء عام صادر کرده اند که ۵۷ مورد از آنها در مورد زنان اجرا شده است.

جدیدترین موارد از اعدام در ملاء عام در ماه فوریه در استادیوم‌های ورزشی در ولایات جوزجان و غزنی اجرا شد. گروه طالبان مردم را تشویق می کند که برای «عبرت گرفتن» اجرای این مجازات‌ها را تماشا کنند ولی فیلمبرداری و عکاسی از صحنه اعدام ممنوع است.

XS
SM
MD
LG