لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

دی‌میستورا خواهان اعمال فشار روسیه بر سوریه برای دستیابی به توافق صلح شد


استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه
استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه

استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، روز چهارشنبه۲۲ آذر از روسیه خواسته است تا حکومت بشار اسد را متقاعد کند که طرح صلح برای حل و فصل جنگ در سوریه را بپذیرد.

به گزارش رویترز، استفان دی میستورا در گفت وگو با «ار تی اس»،یک شبکه تلویزیونی سوییس، تاکید کرده است، اگر دستیابی به صلح با میانجیگری سازمان ملل در سوریه به سرعت محقق نشود، این کشور تجزیه خواهد شد.

ولادیمیر پوتین روز دوشنبه با سفر به سوریه اعلام کرد که با شکست گروه حکومت اسلامی، داعش، نیروهای روسی تقریبا ماموریت خود را در حمایت از حکومت سوریه انجام داده اند.

استفادن دی میستورا در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه تلویزیونی «ار تی اس» در خصوص نقش ولادیمیر پوتین در اعمال نفوذ بر دولت سوریه گفته است: (او) می تواند حکومت سوریه را متقاعد کند که نباید زمان را از دست داد. شما می توانید فکر کنید که می توانید قلمرو بیشتری را از طریق نظامی تصرف کنید، اما شما باید در عرصه صلح به پیروزی برسید.

وی اضافه کرده است: شما باید حکومت سوریه را وادار کنید که بپذیرد قانون اساسی جدیدی نوشته شود و انتخابات تازه ای از طریق سازمان ملل برگزار شود.

نزدیک به هفت سال جنگ داخلی در سوریه صد ها هزار کشته و بیش ۱۱ میلیون آواره برجای گذاشته است.

استفان دی میستورا همچنین تاکید کرده است: تنها از طریق مذاکرات صلح ژنو، جنگ پیچیده داخلی در سوریه به پایان می رسد.

مذاکرات صلح سوریه هفته گذشت با خروج هیات نمایندگی دولت سوریه بی نتیجه ماند.

نماینده سازمان ملل در امور سوریه می گوید، هیات مخالفان به من گفتند اماده اند تا با هیات حکومت بشار اسد رو در رو مذاکره کنند.

استفان دی میستورا اضافه کرد است: اما حکومت سوریه آماده این (مذاکرات) نیست و می گوید امادگی گفت وگوی رو در رو با مخالفان را ندارد. این جای تاسف دارد ولی دیپلماسی ابزار های مختلفی دارد.

عملیات هوایی روسیه در سوریه در سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شد که از آن به عنوان بزرگترین دخالت مسکو در امور خاورمیانه در چند دهه گذشته یاد می‌شود.

روسیه و ایران،‌ حامیان اصلی حکومت بشار اسد، به شمار می روند. حمایت مسکو و تهران، انتقاد شماری از کشورهای منطقه و جهان را به همراه داشته است. در این میان، ایران می گوید تنها مستشار به سوریه اعزام کرده است

XS
SM
MD
LG