لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

سازمان ملل: در سال ۲۰۲۳ هر دقیقه یک نفر بر اثر ابتلا به ایدز جان خود را از دست داد


زنی یک روبان قرمز به آستین تی‌شرت مردی در نپال می‌بندد به نشانه حمایت از افرادی که با ویروس اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند
زنی یک روبان قرمز به آستین تی‌شرت مردی در نپال می‌بندد به نشانه حمایت از افرادی که با ویروس اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند

سازمان ملل در گزارش جدیدی اعلام کرد تعداد مبتلایان به ویروس «اچ‌آی‌وی» در سراسر جهان که باعث ایدز می‌شود، در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۴۰ میلیون نفر بود.

بر اساس این گزارش که روز دوشنبه اول مرداد منتشر شد، بیش از ۹ میلیون نفر از این تعداد هیچ درمانی دریافت نکردند که در نتیجه هر دقیقه یک نفر به‌دلایل بیماری‌های مرتبط با ایدز جان خود را از دست داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حالی که پیشرفت‌هایی برای پایان دادن به همه‌گیری جهانی ایدز در حال انجام است، گزارش سازمان ملل می‌گوید پیشرفت‌ها کند شده، بودجه در حال کاهش است و عفونت‌های جدید در سه منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، اروپای شرقی و آسیای مرکزی و آمریکای لاتین در حال افزایش است.

این گزارش می‌گوید حدود ۶۳۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۳ به‌دلیل بیماری‌های مرتبط با ایدز جان خود را از دست دادند که کاهش قابل توجهی نسبت به ۲.۱ میلیون مرگ‌ ناشی از این بیماری در سال ۲۰۰۴ است.

اما طبق گزارش یاد شده، آخرین رقم بیش از دو برابر هدف تعیین‌شده برای سال ۲۰۲۵ یعنی کمتر از ۲۵۰ هزار مرگِ ناشی از ابتلا به ایدز است.

آژانس ایدز سازمان ملل در گزارش خود با اشاره به شیوع فوق‌العاده بالای «اچ‌آی‌وی» در میان نوجوانان و زنان جوان در بخش‌هایی از آفریقا، گفت که نابرابری جنسیتی خطرات را برای دختران و زنان تشدید می‌کند.

همچنین عفونت‌های جدید در میان جوامع حاشیه‌نشین، شامل کارگران جنسی، مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند و افرادی که مواد مخدر تزریق می‌کنند، نیز از ۴۵ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۵۵ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

وینی بیانیما، مدیر اجرایی آژانس ایدز سازمان ملل، گفت: «رهبران جهان متعهد شدند که تا سال ۲۰۳۰ به همه‌گیری ایدز به عنوان یک تهدید برای سلامت عمومی پایان دهند، و می‌توانند به وعده خود پایبند باشند، اما تنها در صورتی که اطمینان حاصل شود که منابع مورد نیاز برای مقابله با اچ‌آی‌وی تامین شده و حقوق انسانی همگان محفوظ است».

رهبران جهان متعهد شده بودند که موارد جدید ابتلا به اچ آی‌وی را تا سال ۲۰۲۵ به کمتر از ۳۷۰ هزار نفر کاهش دهند، اما گزارش سازمان ملل می‌گوید تعداد عفونت‌های جدید در سال ۲۰۲۳ بیش از سه برابر بیشتر و به ۱.۳ میلیون نفر رسیده است.

بر اساس این گزارش، از ۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار نفری که در سراسر جهان به اچ‌آی‌وی مبتلا بودند، ۸۶ درصد می‌دانستند که آلوده هستند، ۷۷ درصد به درمان دسترسی داشتند و برای ۷۲ درصد این ویروس سرکوب شده بود.

سزار نونیز، مدیر دفتر آژانس ایدز سازمان ملل در نیویورک، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که پیشرفت‌هایی در درمان اچ‌آی‌وی صورت گرفته است؛ تزریق‌هایی که می‌توانند به مدت شش ماه در بدن باقی بمانند اما هزینه دو دوز آن ۴۰ هزار دلار در سال است که برای همه بجز افراد ثروتمند غیرقابل دسترس است.

او گفت آژانس از تولیدکننده این دارو خواسته است تا آن را با هزینه کمتر در اختیار کشورهای کم‌درآمد و متوسط قرار دهد.

نونیز افزود: در حال حاضر هزینه درمان روزانه با قرص برای هر نفر در سال حدود ۷۵ دلار است. این به بسیاری از کشورها اجازه می‌دهد تا تعداد بیشتری از افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی را برای درمان تحت پوشش قرار دهند.

به گفته این مقام، آژانس ایدز سازمان ملل به حمایت از تولید واکسن برای پیشگیری از ایدز ادامه خواهد داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ک.ر
XS
SM
MD
LG