لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۲

شورای امنیت بار دیگر بر سر قطعنامه توقف جنگ در غزه به اجماع نرسید


تصویری آرشیوی از شورای امنیت سازمان ملل
تصویری آرشیوی از شورای امنیت سازمان ملل

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه در نشستی پشت درهای بسته بار دیگر نتوانست بر سر پیش‌نویس قطعنامه‌ای با هدف توقف جنگ در خاورمیانه به اجماع دست یابد.

رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، گفت: «توافقی در این مقطع وجود ندارد.»

پیش‌نویس این قطعنامه را ۱۰ عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده بودند. اما ایالات متحده و بریتانیا که در این شورا از حق وتو برخوردارند با آن مخالفت کردند.

قدرت‌های غربی، خاصه ایالات متحده و بریتانیا، در برابر تصویب قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس فوری است، به رغم حمایت چندین عضو شورای امنیت از پیش‌نویس این قطعنامه‌ها، مقاومت می‌کنند.

رابرت وود گفت که بحث‌هایی در مورد وقفه‌های بشردوستانه در جنگ وجود داشته است، «و ما علاقه‌مندیم که همین نوع ادبیات را دنبال کنیم». او اما افزود که در شورای امنیت در مورد این که آیا این امر قابل قبول است یا خیر، اختلاف نظر وجود دارد.

جون ژانگ، سفیر چین در سازمان ملل، با تکرار سخنان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، گفت که «غزه گورستان کودکان شده است» و در ادامه خواستار آتش‌بس فوری برای انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه شد.

وی اظهار داشت: «اکنون که ما در حال صحبت هستیم، غیرنظامیان فلسطینی همچنان کشته می‌شوند. همان طور که چندین مقام آمریکایی قبلا گفته‌اند، کودکان بیشترین صدمات را متحمل می‌شوندو غزه در حال تبدیل شدن به گورستان کودکان است. هیچ کس آنجا در امان نیست.»

امارات متحده عربی نیز بر ضرورت رعایت قوانین بین‌المللی در جنگ تاکید کرد. لانا زکی نسیبه، سفیر امارات متحده عربی در سازمان ملل که این نشست به ابتکار او و نماینده چین برگزار شد، خاطرنشان ساخت که کشورها در شورای امنیت باید بر اختلافات میان خود غلبه کنند.

وی اظهار داشت: «ما حملات حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر را محکوم می‌کنیم. ما هچنین حملات بی‌رویه اسرائیل به نوار غزه را محکوم می‌کنیم. ما نگرانی عمیق خود را از ادامه بازداشت گروگان‌ها ابراز می‌کنیم و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها هستیم.»

خانم نسیبه افزود: «کشتن و معلول کردن کودکان، حمله به مدارس و بیمارستان‌ها در نوار غزه و ممانعت از دسترسی کودکان به کمک‌های بشردوستانه، همگی نقض بسیار جدی حقوق کودکان هستند.»

مسئولان نهادهای امدادی و بشردوستانه سازمان ملل در طول این نشست گزارشی از وضعیت وخیم انسانی در نوار غزه ارائه دادند.

تلاش‌های پیشین شورای امنیت برای تصویب قطعنامه‌ای در رابطه با این جنگ همگی با شکست مواجه شده و ایالات متحده دو مورد آن را وتو کرده است.

با استفاده از گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان؛ س.ن

XS
SM
MD
LG