لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

نشست اضطراری ناتو؛ زلنسکی: به کمک نظامی نامحدود نیاز داریم


عکس دسته‌جمعی سران کشورهای عضو ناتو
عکس دسته‌جمعی سران کشورهای عضو ناتو

در سی‌امین روز از تهاجم روسیه به خاک اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، در یک سخنرانی در نشست ناتو در بروکسل خواستار کمک نظامی «نامحدود» ناتو به کی‌یف شد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز روز پنج‌شنبه همزمان با برگزاری اجلاس اضطراری این سازمان در بلژیک اعلام کرد که روسیه باید بابت تجاوز نظامی به اوکراین «بهای سنگینی» بپردازد.

وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که ۳۰ عضو ناتو با تقویت حضور این نیرو در کشورهای اروپای شرقی از جمله رومانی، بلغارستان، مجارستان و اسلوواکی موافقت کنند.

اما مهم‌ترین بخش از نشست ناتو در روز پنج‌شنبه سخنرانی ولودیمیر زلنسکی بود که از طریق تماس ویدئویی در نشست سران ناتو در بلژیک گفت: «ما برای نجات مردم و شهرهایمان، به کمک‌ نامحدود نظامی نیاز داریم. همان طور که روسیه به طور نامحدود علیه ما از سلاح استفاده می‌کند.»

رئیس جمهور اوکراین با تاکید گفت که پس از این مقاومت در برابر روسیه «دیگر هرگز، هرگز به ما نگویید که ارتش اوکراین استاندارد ناتو را ندارد».

آقای زلنسکی از رهبران اروپا به دلیل ارسال تجهیزات دفاعی قدردانی کرد، اما در عین حال خواستار ارسال تجهیزات نظامی تهاجمی شد و افزود: «شما می‌توانید به ما یک درصد هواپیماهایتان، یک درصد تانک‌هایتان را بدهید. تنها یک درصد.»

او گفت که متحدان غربی ما با ارسال سلاح می‌توانند به ما در «مقابله با حملات روسیه و اشغالگری روسیه کمک کنند.»

روسیه که قرار بود چند روزه کار دولت اوکراین را یک‌سره کند در یک ماه گذشته از انجام این کار بازمانده و با مقاومت سخت از سوی ارتش اوکراین و حتی غیرنظامیان روبه‌رو شده است.

با این حال اوکراین در جلوگیری از اصابت موشک‌های روسیه به شهرها و زیرساخت‌های خود ناموفق بوده است.

پیش از این تلاش‌های ولودیمیر زلنسکی برای اعلام منطقه پرواز ممنوع در اوکراین از سوی ناتو ناکام مانده و از سوی کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا به عنوان حرکتی خطرناک که به جنگ جهانی سوم منجر خواهد شد رد شده است.

رئیس جمهور اوکراین در سخنان خود در عین حال روسیه را به استفاده از «بمب فسفری» متهم کرد که پودری را پخش می‌کند که در تماس با اکسیژن، شعله‌ور شده و باعث سوختگی شدید می‌شود.

او تاکید کرد که روسیه «صبح امروز» [پنج‌شنبه] از بمب فسفری استفاده کرد که موجب کشته‌ شدن بزرگسالان و کودکان شد.

در نشست روز پنج‌شنبه، چهارم فروردین، که با حضور جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برگزار می‌شود، قرار است ناتو درباره گام‌های بعدی مقابله با روسیه که از یک ماه پیش تاکنون به اوکراین حمله نظامی کرده، تصمیم بگیرد.

واشینگتن پیشتر اعلام کرده که جو بایدن و متحدان آمریکا پس از این دیدار، تحریم‌های تازه‌ای را علیه روسیه اعلام خواهند کرد و تحریم‌های فعلی را نیز تشدید خواهند کرد.

قرار است در پی نشست ناتو، کشورهای ثروتمند عضو گروه هفت و اعضای اتحادیه اروپا نیز برای هماهنگی تحریم‌ها علیه روسیه و تشدید آنها دیدار و گفت‌و‌گو کنند.

این نشست در شرایطی برگزاری می‌شود که کرملین نیز روز پنج‌شنبه اعضای ناتو و کشورهای غربی را به ناتوانی از درک آن چه در اوکراین می‌گذرد متهم کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، مدعی شده که «اکثر کشورهای عضو ناتو از درک آن چه در اوکراین می‌گذرد ناتوان هستند.»

با استفاده از گزارش‌های ناتو و خبرگزاری فرانسه/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG