لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۳

انتقاد سفیر آمریکا در سازمان ملل از شیوه عملکرد ارتش اسرائیل در جنگ غزه


لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد
لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز دوشنبه در اظهاراتی «غیر معمول» از شیوه عملکرد اسرائیل در جنگ غزه انتقاد کرد.

همزمان، مجمع عمومی سازمان ملل قرار است این هفته پیش‌نویس قطعنامه «پایان اشغالگری فلسطین» را به رأی‌گیری بگذارد.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت در روز دوشنبه ۲۶ شهریور، ارتش اسرائیل را به حمله به مدارس، کارکنان نهادهای بشردوستانه و غیرنظامیان در غزه متهم کرد، که نشانه‌ای از افزایش نارضایتی آمریکا از هم‌پیمان نزدیک خود در آستانه نزدیک شدن جنگ غزه به اولین سالگرد خود است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل، در ادامه گفت بسیاری از حملات اسرائیل در هفته‌های اخیر که به زخمی یا کشته شدن کارکنان سازمان ملل و امدادگران منجر شد، «قابل جلوگیری» بوده است.

اسرائیل بارها اعلام کرده که هدف حملاتش شبه‌نظامیان گروه افراطی حماس هستند که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده و اغلب در میان غیرنظامیان پنهان می‌شوند و از آن‌ها به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

این حملات در پاسخ به حملات ۷ اکتبر در جنوب اسرائیل بود که حدود ۱۲۰۰ نفر کشته شدند و جنگ در غزه آغاز شد.

بسیاری از اعضای شورای امنیت در نشست روز دوشنبه دربارهٔ حمله هفته گذشته اسرائیل به مدرسه انروا در غزه سخن گفتند؛ رویدادی که در آن ۶ تن از ۱۸ کشته، کارمندان این نهاد ویژه کمک‌رسانی سازمان ملل برای فلسطینیان بودند.

ارتش اسرائیل تأکید کرده بود که در آن حمله یک مرکز فرماندهی و کنترل نیروهای حماس را که در مدرسه انروا فعالیت می‌کرد، هدف قرار داد.

دنی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، در نشست روز دوشنبه شورا گفت شبه‌نظامیان حماس در آن حمله کشته شدند. آقای دنون با نام بردن از چهار تن از نیروهای حماس گفت آن‌ها «روزها برای انروا کار می‌کردند اما شب‌ها در راستای اهداف حماس فعال بودند».

با این اوصاف، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت ارتش اسرائیل، حرفه‌ای است و به خوبی می‌داند چگونه از وقوع چنین رویدادهایی جلوگیری کند.

خانم توماس گرینفیلد افزود که آمریکا از فرماندهان نظامی اسرائیل «انتظار دارد» در نحوه اجرای عملیات خود «تغییرات اساسی» ایجاد کنند تا اطمینان حاصل شود که با «فعالیت‌های بشردوستانه «در تضاد نیست» و مدارس و سایر تأسیسات غیرنظامی را «هدف قرار نمی‌دهد».

سفیر آمریکا از سایر کشورهای عضو شورای امنیت که بر «حماس نفوذ دارند» خواست رهبران این گروه افراطی را برای پذیرش بدون تأخیر توافقی که به جنگ غزه پایان دهد، زیر فشار قرار دهند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه برای گفت‌وگوهای بیشتر در مورد پیشنهادی که دولت جو بایدن برای ارائه به اسرائیل و حماس در دست تنظیم دارد، وارد مصر می‌شود.

در پی بی‌حاصل بودن پیاپی مذاکرات ۱۰ ماه اخیر در دوحه و قاهره با میانجی‌گری آمریکا، قطر و مصر، واشینگتن از مدتی پیش گفته است «آخرین راهکار» را ارائه خواهد کرد. اما ظاهراً بر اثر نگرانی از شکست دوباره این کوشش، به زمان اعلام این طرح اشاره نکرده است.

حمله حماس به خاک اسرائیل در مهر پارسال که منجر به ورود ارتش اسرائیل به جنگ در غزه شد، حدود دو هفته دیگر اولین سال خود را پشت سر خواهد گذاشت. سیگرید کاگ، هماهنگ‌کننده ارشد سازمان ملل در امور بشردوستانه و نواره غزه، روز دوشنبه به اعضای شورا و به خبرنگاران گفت جنگ، غزه را به سقوط کشانده و این منطقه «ناامن‌ترین» بخش در جهان است.

خانم کاگ ابراز تأسف کرد که تا زمانی که آتش‌بس برقرار نشود و گروگان‌های اسرائیلی در دست حماس در غزه باشند، امیدی به بهبود اوضاع این منطقه نیست.

وزارت بهداشت وابسته به حماس در غزه روز دوشنبه اعلام کرد ۲۰ فلسطینی دیگر در یک شبانه‌روز قبل از آن، در حملات ارتش اسرائیل در این باریکه کشته و ۷۶ تن زخمی شدند.

این گزارش می‌گوید که شماری از قربانیان زیر آوار یا در جاده‌ها شمارش نشده‌اند زیرا نیروهای امدادی بهداشتی و خدمات دفاع مدنی قادر به دسترسی به آن‌ها نبوده‌اند.

شمار تلفات جنگ در طرف فلسطینی بدون تفکیک شبه‌نظامیان با مردم عادی به ۴۱ هزار و ۲۲۶ تن افزایش یافت.

قطعنامه «پایان اشغالگری» در مجمع عمومی سازمان ملل

در کشاکش جنگ غزه، مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه، ۲۷ شهریور، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به بحث و رأی‌گیری می‌گذارد که در آن با غیرقانونی نامیدن اشغال مناطق فلسطینی‌نشین شامل کرانه باختری، از اسرائیل می‌خواهد «سریعاً» به این اشغال پایان دهد.

این پیش‌نویس، اسرائیل را فرا خوانده که «حداکثر ۱۲ ماه پس از تصویب قطعنامه» به «حضور غیرقانونی خود در سرزمین‌های اشغالی فلسطین» خاتمه دهد. پیش‌نویس قطعنامه همچنین خواهان خروج نیروهای اسرائیلی، توقف ساخت و ساز شهرک‌های جدید، بازگرداندن زمین‌ها و اموال «غصب شده» و امکان بازگشت آوارگان فلسطینی است.

ریاض منصور، نماینده فلسطینی‌ها در سازمان ملل روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد که قطعنامه با «همدلی و همبستگی فوق‌العاده» کشورهای عضو مجمع عمومی با رأی بالا تصویب شود.

اسرائیل از مدتی پیش گفته است که در صورت تصویب چنین متن «شرم‌آوری» در سازمان ملل که پیشنهاد حکومت خودگردان فلسطینی بوده، این تشکیلات را به «فروپاشی» خواهد کشاند.

دنی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، دوشنبه گفت تصویب قطعنامه به منزله دادن «پاداش به تروریسم» و «پیام به جهان است که کشتار وحشیانه کودکان، تجاوز به زنان و ربودن غیرنظامیان بی‌گناه، یک تاکتیک باارزش بوده است».

اشاره آقای دنون به کشته شدن بیش از ۱۲۰۰ اسرائیلیِ اکثراً غیرنظامی و ربودن ۲۵۱ شهروند اسرائیلی در حمله حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر پارسال بود. هنوز ۱۰۱ تن از شهروندان ربوده شده اسرائیل در دست حماس در غزه هستند.

XS
SM
MD
LG