لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۴

شماری از سربازان آمریکایی صدمه‌دیده در حملات موشکی سپاه مدال شجاعت می‌گیرند


سپاه پاسداران بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه، در واکنش به کشته‌شدن قاسم سلیمانی به دستور دونالد ترامپ، به دو مقر نیروهای نظامی ایالات متحده در پایگاه‌های عین‌الاسد (در تصویر) و اربیل در عراق حمله موشکی انجام داد.
سپاه پاسداران بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه، در واکنش به کشته‌شدن قاسم سلیمانی به دستور دونالد ترامپ، به دو مقر نیروهای نظامی ایالات متحده در پایگاه‌های عین‌الاسد (در تصویر) و اربیل در عراق حمله موشکی انجام داد.

ارتش ایالات متحده اعلام کرده‌است ۲۹ مدال شجاعت «پرپل هارت» به سربازانی که در جریان حملات موشکی سپاه به دو پایگاه در عراق دچار آسیب‌های تروماتیک مغزی شدند، تعلق می‌گیرد.

به گفته ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، فرماندهی کل نیروها در منطقه خاورمیانه، شـش تن از سربازان مدال خود را دریافت کرده‌اند و ۲۳ تن دیگر نیز در روزهای پیش‌رو مدال‌های خود را دریافت خواهند کرد.

کاپیتان بیل اوربان، سخنگوی ستاد، گفته مدال‌ها، از سوی ژنرال پت وایت، فرمانده ارشد ایالات متحده مستقر در عراق، تائید شده‌است.

مدال شجاعت «پرپل هارت» (فارسی: قلب ارغوانی) به نام رئیس‌جمهوری، به مجروحین یا کشته‌شدگان جنگ تعلق می‌گیرد، و از قدیمی‌ترین مدال‌های نظامی در ایالات متحده است.

سپاه پاسداران بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه، در واکنش به کشته‌شدن قاسم سلیمانی به دستور دونالد ترامپ، به دو مقر نیروهای نظامی ایالات متحده در پایگاه‌های عین‌الاسد و اربیل در عراق حمله موشکی انجام داد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده نخست گفته بود به کسی آسیبی نرسیده و سپس آسیب‌ها را کم‌اهمیت توصیف کرد.

چندین روز پس از حملات، سربازان بیشتری نشانه‌هایی حاکی از صدمات تروماتیک بروز دادند. وزارت دفاع ایالات متحده در ۲۱ بهمن ماه اعلام کرد شمار سربازانی که دچار این‌گونه صدمات مغزی شده‌اند به ۱۰۹ تن رسیده است.

سربازان البته از حملات باخبر شده بودند و اکثر آن‌ها نیز در پناهگاه حضور داشتند.

شماری از آسیب‌دیدگان به آلمان یا آمریکا انتقال یافتند. بسیاری از سربازان صدمه‌دیده اندکی بعد به خدمت بازگشتند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده که طی سال‌های اخیر، به‌دلیل افزایش آسیب‌های تروماتیک مغزی (تی‌بی‌آی) ناشی از حملات موشکی، خمپاره‌ای و انفجارها در عراق و افغانستان، نگرانی‌ها از پیامدهای آن در ارتش آمریکا فزونی گرفته‌است.

کاپیتان اوربان گفته شش مدال شجاعت «پرپل هارت» به سربازانی که در عراق و کویت حضور دارند اعطا شده است. دیگر سربازان نیز قرار است در ایالات متحده مدال‌های خود را دریافت کنند.

البته بیل اروبان تاکید کرده آسیب‌ها یا صدمات ترومایتک مغزی به‌خودی خود مشمول مدال شجاعت نمی‌شوند. در مجموع هشتاد تن از پرسنل نظامی در جریان حملات موشکی سپاه برای دریافت مدال در نظر گرفته شده بودند و توصیه‌ها بر پایه مقررات و قوانین نیروی زمینی و هوایی ارتش مرور شده‌اند.

منابع: اسوشیتدپرس و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG