لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۴

آمریکا هکر روس را به حمله سایبری به اوکراین و متحدانش متهم کرد


وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که یک شهروند روسیه به اتهام توطئه برای هک و تخریب سیستم‌های رایانه‌ای و داده‌ها در اوکراین و کشورهای متحد، از جمله ایالات متحده، متهم شده است. همچنین، پاداشی ده میلیون دلاری برای اطلاعات مربوط به این فرد در نظر گرفته شده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، دادستان فدرال در مریلند روز سه‌شنبه، پنجم تیر، علیه امین تیموویچ استیگال ۲۲ ساله، کیفرخواست صادر کرد.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که پیش از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، این شهروند روسیه سامانه‌ها و داده‌های دولتی کی‌یف را که ارتباطی با ارتش نداشتند، هدف قرار داده بود. پس از تهاجم زمینی روسیه به اوکراین، سیستم‌های رایانه‌ای در ایالات متحده و دیگر کشورهای حامی اوکراین نیز هدف حمله او قرار گرفتند.

استیگال همچنان متواری است و وزارت امور خارجه آمریکا تا ده میلیون دلار برای اطلاعات مربوط به مکان یا فعالیت‌های سایبری مخرب او جایزه تعیین کرده است.

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، گفت: «این فرد در آستانه تهاجم ناعادلانه روسیه به اوکراین، با همکاری سرویس اطلاعاتی روسیه، برای حمله سایبری به دولت اوکراین و سپس متحدانش از جمله آمریکا توطئه کرده است.»

وزارت دادگستری افزود که در ژانویه ۲۰۲۲، استیگال و اعضای سرویس اطلاعاتی روسیه با سوء استفاده از زیرساخت‌های یک شرکت مستقر در آمریکا، بدافزاری به نام «ویسپرگیت» (WisperGate) را در شبکه رایانه‌ای دولت اوکراین توزیع کردند تا این سامانه‌ها و داده‌های مرتبط را نابود کنند.

در اوت همان سال، این گروه زیرساخت‌های حمل‌ونقل یک کشور اروپای مرکزی حامی اوکراین که نامش ذکر نشده را نیز هک کرد.

در بیانیه وزارت دادگستری آمده است که هکرها رایانه‌های یک اداره دولتی فدرال در مریلند را نیز بررسی کرده‌اند، اما نام این اداره فاش نشده است.

دو سال پیش از این، دولت بریتانیا به همراه دولت آمریکا در اقدامی مشترک، هفت روس متهم به انجام حملات سایبری به مدارس، بیمارستان‌ها و شرکت‌های اقتصادی در این دو کشور و سایر کشورهای جهان را تحریم کردند.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا در این باره آمده بود که «روسیه به بهشت تبهکاران سایبری نظیر این گروه بدل شده که حملات به آمریکا، بریتانیا و سایر کشورهای متحد و دوست را انجام می‌دهند.»

با استفاده از رویترز و گاردین؛ پ. پ. / ف. دو.
XS
SM
MD
LG