لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۰

شش حمله پهپادی به پایگاه نظامی ائتلاف بین‌المللی در شرق سوریه خنثی شد


سربازان ائتلاف بین‌المللی در شرق سوریه
سربازان ائتلاف بین‌المللی در شرق سوریه

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع امنیتی خبر داد که سیستم دفاع هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در سوریه، شش حمله پهپادی به یک پایگاه نظامی را خنثی کرده است.

بر اساس این گزارش، این پهپادها روز شنبه ۲۱ بهمن پایگاه نظامی ائتلاف مستقر در میدان نفتی کونیکو در شرق سوریه را هدف گرفته بودند و مشخص نیست بعد از انهدام آنها تلفاتی به نیروهای حاضر در این پایگاه وارد شده است یا نه.

نیروهای ائتلاف بین‌المللی و اعضای گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» که شامل کردهای متحد آمریکا هستند و در شرق سوریه با افراد باقیمانده داعش می‌جنگند، از زمان آغاز جنگ غزه با افزایش حملات گروه‌های نیابتی ایران مواجه شده‌اند.

در حمله هفته گذشته این گروه‌های تحت حمایت ایران به یک پایگاه نظامی آمریکایی در میدان نفتی العمر در نزدیکی دیرالزور در شرق سوریه ۶ تن از افراد «نیروهای دموکراتیک سوریه» کشته شدند.

پیش از آن نیز حمله گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران به پایگاهی نظامی در خاک اردن باعث کشته شدن سه نظامی آمریکایی شده بود و ایالات متحده در واکنش، مواضع نیروی قدس سپاه و دیگر گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی را هدف قرار داد.

در ادامه تحولات منظقه خاورمیانه، ساعاتی پیش‌تر فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، سنتکام، اعلام کرد که روز جمعه طی ساعت‌های بامداد تا شامگاه به وقت یمن، چند شناور بی‌سرنشین و موشک متعلق به شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران را منهدم کرده است.

در بیانیه سنتکام که روز شنبه منتشر شد، آمده که از ساعت ۳ بامداد تا ۹:۴۰ شب جمعه، ارتش ایالات متحده در خاورمیانه دو شناور بی‌سرنشین (USV)، چهار موشک کروز ضدکشتی و یک موشک کروز زمین به زمین را نابود کرد.

سنتکام انهدام این اهداف را به منظور دفاع از خود خوانده و گفته است آنها آماده شلیک به سمت دریای سرخ بودند.

در این بیانیه آمده است موشک‌ها و شناورهای نابود شده در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن مستقر بودند و تهدیدی فوری برای کشتی‌های جنگی آمریکا و شناورهای تجاری در منطقه به شمار می‌آمدند.

سنتکام روز پنجشنبه هفته گذشته نیز از هفت حمله هوایی علیه مواضع حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن خبر داده بود و دو روز پیش‌تر از آن نیز اعلام کرده بود حوثی‌ها شش موشک بالستیک به سوی کشتی‌های عبوری از جنوب دریای سرخ و خلیج عدن شلیک کردند.

شبه‌نظامیان حوثی به دنبال آغاز جنگ غزه اعلام کردند در حمایت از فلسطینی‌ها به کشتی‌هایی که عازم اسرائیل هستند حمله می‌کنند. اما دامنه حملات آنها گسترده‌تر شده و دیگر کشتی‌های بین‌المللی را در دریای سرخ و خلیج عدن هدف قرار می‌دهند.

حملات جدید حوثی‌های یمن در حالی انجام می‌شود که آمریکا و متحدانش شامگاه ۱۴ بهمن برای سومین بار حملات گسترده‌ای علیه مواضع حوثی‌ها انجام دادند و بنابر اعلام پنتاگون، ۳۶ نقطه در ۱۳ محل را هدف قرار دادند.

خبرگزاری یمنی صبا خبر داد که روز شنبه مراسم تدفین ۱۷ شبه‌نظامی وابسته به حوثی‌ها که در حملات مشترک آمریکا و بریتانیا کشته شده بودند، در صنعا برگزار شد.

XS
SM
MD
LG