لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

جابجایی سفارت آمریکا در اسرائیل «از سال آینده آغاز می‌شود»


سفارتخانه آمریکا در تل‌آویو
سفارتخانه آمریکا در تل‌آویو

به گزارش رسانه‌های آمریکا و اسرائیل، دولت واشینگتن از سال آینده میلادی، ۲۰۱۹، کار عملی انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل به اورشلیم/بیت‌المقدس را آغاز خواهد کرد.

بر اساس این گزارش‌ها، این امر با انتقال دیوید فریدمن سفیر آمریکا در اسرائیل و تیمی محدود از کارکنان سفارت، از تل‌آویو به اورشلیم/بیت‌المقدس آغاز می‌شود.

این گزارش‌ها حاکی است، دولت آمریکا از یکی از کنسول‌گری‌های کنونی خود در محله آرنونا در بیت‌المقدس، تا تکمیل ساختمان جدیدی برای سفارت در این شهر استفاده خواهد کرد.

ارزیابی‌های پیشین حاکی بود که احداث ساختمان جدیدی برای سفارت آمریکا در اورشلیم، بویژه نظر به نیازهای امنیتی، به چند سال دیگر زمان نیاز دارد؛ رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که انتقال عملی سفارت مستلزم سه سال دیگر کار است.

به‌نوشته هاآرتص، گزارش رسانه‌های آمریکا در روز پنجشنبه ۲۸ دی با استناد به مقامات آمریکایی، حاکی تناقض در سخنان اخیر نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس جمهوری آمریکا در مورد زمان انتقال سفارت به اورشلیم است.

بنیامین نتانیاهو چهارشنبه ۲۷ دی در سفر به هند گفت که آمریکا در سال ۲۰۱۹ سفارتش را به اورشلیم/بیت‌المقدس منتقل می‌کند. اما ساعاتی بعد، دونالد ترامپ در مصاحبه با رویترز گفت که انتقال سفارت بیش از یک سال طول خواهد کشید.

بعد از اظهارات آقای ترامپ، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای توضیحی اعلام کرد که اسرائیل آگاه است که احداث سفارت جدید آمریکا چند سال طول می‌کشد اما دولت واشینگتن برای آغاز به کار هر چه زودتر سفارتش در بیت‌المقدس گام‌های موقتی برمی‌دارد.

دونالد ترامپ پانزدهم آذر رسماً اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و آن را یک حقیقت تاریخی نامید و تأکید کرد که شناختن حقیقت به دستیابی به صلح در نزاع اسرائیلی- فلسطینی کمک می‌کند.

آقای ترامپ فرمان آغاز روند انتقال سفارت آمریکا را نیز امضا کرد اما همزمان این امر را برای شش ماه دیگر به تعویق انداخت.

گزارش‌های تازه مربوط به انتقال عملی سفارت آمریکا به اورشلیم از سال آینده، با سفر نزدیک مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل همزمان شده‌است.

آقای پنس در نخستین سفر رسمی به اسرائیل در یک‌سالی که از آغاز به کار دولت دونالد ترامپ می‌گذرد، شامگاه شنبه ۲۹ دی وارد اسرائیل می‌شود.

بعد از بیانیه ماه گذشته دونالد ترامپ در به‌رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، آقای پنس ارشدترین مقام آمریکایی است که به این کشور سفر می‌کند.

به گزارش هاآرتص، پیش از ورود مایک پنس، جیسون گرینبلات نماینده ویژه آمریکا از چهارشنبه ۲۷ دی در اسرائیل بوده‌است. آقای گرینبلات در تیم جرد کوشنر مشاور ارشد آمریکا برای تنظیم طرح صلح جدید آمریکا برای اسرائیل و فلسطینیان حضور داشته‌است.

مقامات فلسطینی که از تصمیم ماه گذشته آقای ترامپ در مورد بیت‌المقدس ناخشنود هستند، گفتند که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردانی با مایک پنس دیدار نمی‌کند.

محمود عباس یکشنبه گذشته در سخنرانی تندی در نشست شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین علیه تصمیم آمریکا، تکرار کرد که گفت که فلسطینیان دیگر آمریکا را در مقام میانجی صلح قبول ندارند.

فلسطینیان بخش شرقی بیت‌المقدس را پایتخت کشوری برای خود می‌دانند. اکثریت جامعه جهانی نیز در حمایت از راهکار دوکشوری، استقلال فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ با پایتختی شرق اورشلیم را پیشنهاد می‌کند.

دونالد ترامپ تأکید کرده‌است که به رسمیت شناختن «حقیقت» اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل با راهکار صلح تضادی ندارد و اگر طرفین از راهکار دو کشوری حمایت می‌کنند، آمریکا نیز حامی آن خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل دوشنبه گفت، سخنرانی محمود عباس نشان داد که دلیل اصلی طولانی شدن نزاع این است که فلسطینی‌ها حاضر نیستند اسرائیل را در هیچ مرزی بپذیرند.

مایک پنس در تور منطقه‌ای، به مصر و اردن نیز سفر می‌کند. پیشتر گفته شده‌است که امور ایران، مسائل امنیتی و مقابله با تروریسم در صدر مذاکرات آقای پنس با رهبران مصر و اردن قرار دارد.

XS
SM
MD
LG