لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

آمریکا انتظار تغییرات اساسی را در ایران پس از انتخابات ندارد


ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده
ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده

ایالات متحده روز دوشنبه ۱۱ تیرماه گفت که فارغ از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران و این که چه کسی برنده بشود، انتظار ندارد که این انتخابات به «تغییراتی اساسی» در ایران منجر بشود و تاکید کرد که دور اول انتخابات، آزاد و عادلانه نبود.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری ایران با پیروزی مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح‌طلبان، به پایان رسید و نفر دوم نیز سعید جلیلی، نامزد تندروی اصول‌گرایان، شد که اکنون این دو برای دور دوم انتخابات با یکدیگر رقابت می‌کنند.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، به خبرنگاران گفت: «این انتخابات‌ها در ایران آزاد و عادلانه نیستند.»

وی افزود: «ما هیچ انتظاری نداریم که این انتخابات، فارغ از هر نتیجه‌ای که رقم بخورد، به تغییراتی اساسی در مسیر ایران منجر شود یا رژیم ایران را وادارد که احترام بیشتری برای حقوق بشر و منزلت بیشتری برای شهروندان خود قائل شود.»

آقای پاتل همچنین نسبت به صحت آمار مشارکت در انتخابات ایران که هم‌اکنون نیز پایین اعلام شده است، ابراز تردید کرد.

این مقام وزارت خارجه ایالات متحده گفت: «حتی آمار رسمی حکومت ایران درباره میزان مشارکت مردم نیز مانند هر چیز دیگری که به رژیم ایران ربط دارد، قابل اعتماد نیست.»

طبق آمار ستاد انتخابات وزارت کشور، میزان مشارکت در دور اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۳۹.۹ درصد بوده که پایین‌ترین میزان مشارکت در تمام دوره‌های چنین انتخاباتی در کشور محسوب می‌شود.

قرار است دور دوم از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، برای تعیین جانشین ابراهیم رئیسی جمعه هفته جاری برگزار شود. این میان مخالفان و منتقدان جمهوری اسلامی، عدم مشارکت ۶۰ درصدی مردم در انتخابات را «نه بزرگ» به جمهوری اسلامی تفسیر کرده‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن

XS
SM
MD
LG