لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۴

واشینگتن و بغداد بر سر پایان دادن به ائتلاف نظامی در عراق «وارد مذاکره» می‌شوند


تصویری آرشیوی از حضور نیروهای آمریکایی در عراق
تصویری آرشیوی از حضور نیروهای آمریکایی در عراق

خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع مطلع گزارش داد، آمریکا و عراق قرار است بر سر پایان دادن به ائتلاف نظامی بین‌المللی در عراق که رهبری آن را آمریکا به عهده دارد و این‌که چگونه روابط متقابل را جایگزین آن ائتلاف کنند، وارد مذاکره شوند. این امر، گامی رو به جلو در فرآیندی به شمار می‌رود که از آغاز جنگ غزه، دچار وقفه شده بود.

سه منبع آگاه به رویترز اطلاع داده‌اند، آمریکا پیغام خود در این زمینه را در نامه‌ای که آلینا رومانوفسکی، سفیر ایالات متحده در عراق، روز چهارشنبه ۴ بهمن، به دست فواد حسین، وزیر خارجه عراق رساند، به دولت عراق انتقال داده است.

این سه منبع می‌گویند، پیش‌شرط آمریکا برای پایان دادن به حضور نظامی در عراق این بوده که ابتدا باید حملات گروه‌های شبه‌نظامی عراقی که از سوی ایران پشتیبانی می‌شوند، به پایگاه‌های آمریکا در عراق متوقف شود.

وزارت خارجه عراق از دریافت نامه‌ای «مهم» خبر داده است که نخست وزیر این کشور قصد دارد آن را با دقتِ تمام مطالعه کند. این وزارتخانه جزئیات دیگری در این باره ارائه نداده است.

انتظار می‌رود که مذاکرات آمریکا و عراق در این زمینه دست کم تا چند ماه به طول بی‌انجامد. هنوز مشخص نیست که نتیجه این مذاکرات چه خواهد بود و همچنین بعید به نظر می‌رسد که به خروج قریب‌الوقوع سربازان آمریکایی از خاک عراق منجر شود.

در حال حاضر، ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی برای مشاوره دادن و کمک به نیروهای محلی در خاک عراق به سر می‌برند تا از احیای مجدد حکومت اسلامی، داعش، که در سال ۲۰۱۴ بخش‌های بزرگی از عراق و سوریه را تصرف کرده بود، جلوگیری کنند.

علاوه بر سربازان آمریکایی، صدها سرباز نیز از کشورهای دیگر که بیشتر آن‌ها اروپایی هستند، به عنوان بخشی از ائتلاف نظامی بین‌المللی علیه داعش، در عراق حضور دارند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG