لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

رؤسای موساد و سی‌آی‌ای برای مذاکره دربارهٔ آتش‌بس غزه به دوحه می‌روند


تانک اسرائیلی در ویرانه‌های غزه
تانک اسرائیلی در ویرانه‌های غزه

رؤسای سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده و اسرائیل روز چهارشنبه برای گفت‌وگو دربارهٔ توافق آتش‌بس میان اسرائیل و گروه افراطی حماس به دوحه، پایتخت قطر، سفر می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه ۱۸ تیر به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد که ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، و داوید بارنئا، رئیس موساد، روز چهارشنبه به قطر می‌روند و در این سفر همچنین با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، دیدار می‌کنند.

قطر ماه‌هاست که با حمایت مصر و ایالات متحده با هدف دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی، پشت پرده درگیر مذاکرات است.

داوید بارنئا روز جمعه در واکنش به درخواست‌های میانجی‌ها برای دستیابی به توافق آتش‌بس به دوحه رفته بود. مصر نیز قرار است که این هفته میزبان جلساتی در همین رابطه باشد.

این منبع مطلع به شرط عدم انتشار نام خود به خبرگزاری فرانسه گفت که مذاکرات در دوحه متمرکز بر این موضوع بوده که چگونه آتش‌بس اولیه به دوره طولانی‌تر صلح منجر شود.

مذاکرات اخیر در چارچوب طرحی چند مرحله‌ای است که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، اواخر ماه مه خطوط کلی آن را ترسیم کرد.

یک مقام فلسطینی مطلع از مذاکرات روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت در حالی که هیئتی از نمایندگان گروه افراطی حماس در این مذاکرات به طور غیرمستقیم با اسرائیل گفت‌وگو خواهد کرد، چندین مورد اختلاف بین طرفین وجود دارد.

از جمله این موارد اختلاف، مخالفت اسرائیل با آزادی ۱۰۰ زندانی فلسطینی است که احکام سنگین دریافت کرده‌اند و بیش از ۱۵ سال را در زندان گذرانده‌اند. برخی از رهبران ارشد حماس، فتح و جهاد اسلامی جزو این زندانیان هستند.

به گفته این مقام فلسطینی، یکی دیگر از خواسته‌های حماس که منشا اختلاف است عقب‌نشینی کامل اسرائیل از گذرگاه مرزی رفح و کریدور فیلادلفیا، واقع در مرز مصر و نوار غزه «در طول هفته پنجم» آتش‌بس احتمالی است. همچنین دیگر موضوع اختلاف نیز مربوط به بازگشت آوارگان فلسطینی به غزه است.

گروه افراطی حماس هفته گذشته از خواسته خود مبنی بر آتش‌بس کامل، صرف‌نظر کرد، خواسته‌ای که اسرائیل بارها آن را رد کرده بود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن
XS
SM
MD
LG