لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران به‌دلیل «تشدید تنش‌های هسته‌ای» وضع کرد


به گفته آمریکا، در نتیجه اقدام امروز، تمام دارایی‌ها و منافع شرکت‌ها و کشتی‌های تحریم‌شده در ایالات متحده مسدود و ضبط خواهد شد
به گفته آمریکا، در نتیجه اقدام امروز، تمام دارایی‌ها و منافع شرکت‌ها و کشتی‌های تحریم‌شده در ایالات متحده مسدود و ضبط خواهد شد

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده روز پنجشنبه هفتم تیرماه تحریم‌های جدیدی را علیه ایران در واکنش به «تداوم تشدید تنش‌های هسته‌ای» وضع کرد.

آنتونی بلینکن در بیانیه‌ای گفت: «ایران در یک ماه گذشته گام‌هایی را برای گسترش بیشتر برنامه هسته‌ای خود به روش‌هایی که هدف صلح‌آمیز معتبری ندارد، برداشته است».

او اظهار داشت: «ما متعهد هستیم که ایران هرگز اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را پیدا نکند و آماده‌ایم تا از تمام عناصر قدرت ملی خود برای اطمینان از این موضوع استفاده کنیم».

بر اساس تصمیم ایالات متحده، سه شرکت مستقر در امارات متحده عربی و همچنین ۱۱ کشتی مرتبط که متهم به دست داشتن در حمل‌ونقل فرآورده‌های نفتی یا پتروشیمی ایران هستند، تحریم شده‌اند.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، در نتیجه اقدام امروز، تمام دارایی‌ها و منافع شرکت‌ها و کشتی‌های تحریم‌شده در ایالات متحده مسدود و ضبط خواهد شد.

گروه هفت کشور صنعتی اوایل ماه جاری میلادی به ایران در مورد پیشبرد برنامه غنی‌سازی هسته‌ای خود هشدار داد و اعلام کرد اگر تهران موشک‌های بالستیک را به روسیه ارسال کند، آماده اجرای اقدامات جدید خواهند بود.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به این بیانیه، از گروه هفت خواست تا از آنچه که «سیاست‌های مخرب گذشته» خواند، فاصله بگیرد.

شورای حکام آزانس بین‌المللی انرژی اتمی اوایل ماه جاری قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از ایران ‌خواست همکاری‌های خود با این سازمان را افزایش دهد و ممنوعیت اخیر بازرسان را لغو کند.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۶۰ درصد، نزدیک به ۹۰ درصد لازم برای ساخت تسلیحات است و در صورت غنی‌سازی بیشتر، مواد غنی‌سازی‌شده تا این سطح را برای سه سلاح هسته‌ای در اختیار دارد.

قدرت های غربی می‌گویند هیچ دلیل غیرنظامی معتبری برای افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران وجود ندارد.

تهران مدعی است که اهداف برنامه هسته‌ایش کاملاً صلح‌آمیز است، اما مقامات جمهوری اسلامی اخیراً گفته‌اند که اگر ایران مورد حمله قرار گیرد یا موجودیتش توسط اسرائیل تهدید شود، ممکن است در «دکترین هسته‌ای» خود تجدیدنظر کند.

این اظهارات موجب هشدار آژانس و کشورهای غربی شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و بیانیه وزارت خارجه آمریکا/ک.ر
XS
SM
MD
LG