لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۹

دموکرات‌ها خواستار توضیح دولت ترامپ درباره نقش آمریکا در جنگ یمن شدند


تصویری از خاکسپاری قربانیان حمله هوایی عربستان و متحدان آن به اتوبوس مدرسه در یمن
تصویری از خاکسپاری قربانیان حمله هوایی عربستان و متحدان آن به اتوبوس مدرسه در یمن

بدنبال کشته‌شدن ده‌ها دانش‌آموز یمنی در حمله هوایی به یک اتوبوس مدرسه، قانون‌گذاران دموکرات ایالات متحده از دولت دونالد ترامپ درباره نقش این کشور در جنگ یمن پرسش می‌کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های رسمی یمن نوشته بر اثر حمله پنج‌شنبه گذشته ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به شورشیان حوثی تحت حمایت ایران در استان شیعه‌نشین صعده، دست‌کم ۵۱ نفر کشته شدند که ۴۰ تن از آنها کودک بودند.

صلیب سرخ جهانی نیز اعلام کرده بیش از ۷۰ نفر بر اثر این حملات هوایی زخمی شده‌اند.

دموکرات‌های آمریکا طی سه نامه به وزارت دفاع این کشور، خواستار پاسخگویی درباره نقش آمریکا در جنگ داخلی یمن که بیش از سه سال است ادامه دارد، شده‌اند.

سناتور الیزابت وارن از ژنرال ژوزف ووتل، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا خواسته درباره جزئیات حمایت واشینگتن از حملات هوایی عربستان و متحدانش به یمن توضیح دهد.

به گزارش روزنامه واشینگتن‌پست، دموکرات‌ها همچنین از جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، مایک پومپئو وزیر خارجه و دنیل کوتس، رئیس اطلاعات ملی این کشور خواسته‌اند درباره میزان دخالت ایالات متحده در جنگ داخلی یمن توضیح دهد.

تد لیو، نماینده دموکرات کنگره نیز از وزارت دفاع آمریکا خواسته بررسی کند که آیا حمایت واشینگتن از عربستان سعودی در ماجرای یمن، ناقض قوانین ایالات متحده یا قوانین بین‌المللی نیست.

آمریکا، بریتانیا و فرانسه از ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و مشارکت امارات متحده عربی، حمایت سیاسی و تدارکاتی می‌کنند.

بی‌بی‌سی جهانی گزارش کرده که عربستان سعودی ابتدا این حمله را «مشروع» خواند، اما بعد اعلام کرد که «آسیب‌های جانبی» آن را بررسی خواهد کرد.

اوایل هفته جاری، هزاران نفر در مراسم تدفین گروهی این کودکان در استان صعده شرکت کردند. بیشتر این قربانیان که از یک کمپ تابستانی در حال بازگشت بودند، بین ۱۰ تا ۱۳ سال سن داشتند.

حوثی‌ها از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخودار هستند. ائتلاف به رهبری عربستان، سه سال پیش برای بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن که پس از شورش حوثی‌ها از صنعا خارج شد، شکل گرفته‌است. دولت آقای هادی همچنان در سازمان ملل متحد صاحب کرسی نمایندگی کشور یمن است.

منابع: آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ ب.ب/س.ن

XS
SM
MD
LG