لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۰

آمریکا بیش از «دو هزار قبضه تفنگ» ارسالی ایران برای شورشیان یمن را توقیف کرد


تصویری از ضبط سلاح‌ها و مواد منفجره ارسالی از سوی ایران برای شورشیان حوثی یمن از سوی نیروی دریایی آمریکا
تصویری از ضبط سلاح‌ها و مواد منفجره ارسالی از سوی ایران برای شورشیان حوثی یمن از سوی نیروی دریایی آمریکا

یک سخنگوی نیروی دریایی آمریکا روز سه شنبه ۲۰ دی گفت محموله‌ای شامل دو هزار و صد تفنگ تهاجمی در یک شناور در خلیج عمان ضبط شده است که به نظر می‌رسد از سوی جمهوری اسلامی ایران برای حوثی‌های یمن ارسال شده است.

این محموله روز جمعه گذشته در بازرسی از یک لنج بادبانی توسط واحد گشت ساحلی نیروی دریایی آمریکا کشف و ضبط شد. به گفته سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در آب‌های خاورمیانه مستقر است، این تفنگ‌ها از انواع مشابه کلاشینکف و هر یک به طور جداگانه در برزنت‌های سبز رنگی پیچیده شده بودند.

این عملیات توسط یک قایق گشت‌زنی مدل «یو اس اس شینوک» و قایق «یو اس اس مونسون» انجام شده و سلاح‌های ضبط شده به شناور مادر ناوشکن «یو اس اس سالیوان» منتقل شده‌اند.

به گفته نیروی دریایی آمریکا، تفنگ‌های تهاجمی مشابهی که در موارد گذشته در آب‌های منطقه کشف و ضبط شده‌اند از جمله تسلیحات ارسالی جمهوری اسلامی برای شورشیان حوثی بود و این محموله هم ظاهرا بخشی از کمک‌های تسلیحاتی مستمر تهران به حوثی‌هاست.

ناخدا تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، به خبرگزاری‌ها گفت: «شناور در مسیر همیشگی قاچاق تسلیحات و تدارکات برای حوثی‌های یمن رهگیری و متوقف شد. خدمه یمنی شناور نیز مبدا ارسالی این محموله را تایید کردند».

به گفته او، خدمه شناور به مناطق تحت کنترل دولت یمن منتقل خواهند شد.

سازمان ملل همزمان با شروع جنگ داخلی یمن در سال ۲۰۱۴ فروش و ارسال تسلیحات به این کشور را ممنوع کرده است.

جمهوری اسلامی به رغم ارسال انواع تسلیحات برای حوثی‌ها از طریق مسیرهای دریایی، کمک نظامی به این گروه را تکذیب کرده است. اما دولت‌های غربی و سازمان ملل با استناد به تحقیقاتی که در مورد قاچاق اسلحه در منطقه انجام داده‌اند معتقدند که ایران مبدا اکثر تسلیحاتی است که تاکنون ضبط شده.

جنگ داخلی یمن در سال ۲۰۱۴ با تصرف صنعا، پایتخت، توسط حوثی‌ها آغاز شد. دولت قانونی یمن مجبور شد به مناطق جنوبی کشور عقب‌نشینی کند و در نهایت به عربستان سعودی پناه برد.

در بهار ۲۰۱۵ یک ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی با تسلیحات آمریکایی و کمک‌های اطلاعاتی و امنیتی واشینگتن برای عقب راندن حوثی‌ها و در حمایت از دولت یمن وارد جنگ شد.

یمن که فقیرترین کشور عربی است در نتیجه هشت سال جنگ در آستانه فروپاشی قرار گرفته و به‌دلیل قحطی و گرسنگی مردم، سازمان ملل آن را بزرگترین فاجعه بشری سال‌های اخیر اعلام کرده است.

آتش‌بس شش ماهه سال گذشته میلادی که طولانی‌ترین دوره توقف درگیری‌ها بود به‌رغم مذاکرات دیپلماتیک با هدف تمدید آن در ماه اکتبر به پایان رسید.

براساس آمارهای رسمی بیش از ۱۵۰ هزار نفر از جمله حدود ۱۵ هزار غیرنظامی در جنگ یمن کشته شده‌اند ولی نهادهای بشردوست و امدادرسان معتقدند که رقم تلفات بیش از این تعداد است.

از زمان پایان آتش‌بس درگیری‌های پراکنده‌ای روی داده است ولی سازمان ملل به اقدامات دیپلماتیک برای از سرگیری مذاکرات با هدف پایان دادن به درگیری‌های نظامی ادامه می‌دهد.

در ماه نوامبر نیز نیروی دریایی آمریکا حدود ۷۰ تن از قطعات سوخت راکت را که در بین گونی‌های کود شیمیایی پنهان شده بود ضبط کرد. تصور می‌شود که این محموله نیز از سوی جمهوری اسلامی برای شورشیان یمن ارسال شده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG