لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

سی‌ان‌ان: یک مقام ارشد دولت آمریکا می‌گوید اسرائیل در ترور فخری‌زاده دست داشت


محل انجام سوءقصد، آبسرد استان تهران
محل انجام سوءقصد، آبسرد استان تهران

یک مقام ارشد دولت آمریکا به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است که اسرائیل پشت ترور دانشمند ارشد هسته‌ای ایران است.

او در این مورد شواهدی ارائه نداده و از ارائه جزئیات دربارهٔ این که آیا دولت آمریکا نیز پیش از انجام حمله از انجام آن خبر داشته است یا نه، خودداری کرده است.

این مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت که در گذشته، اسرائیلی‌ها، در مواردی، قبل از انجام عملیات، اطلاعاتی را در مورد اهداف و عملیات مخفی خود با ایالات متحده به اشتراک گذاشته‌اند، اما تایید نکرد که آیا در این مورد نیز چنین بوده است یا نه.

این مقام ارشد افزوده است که «دانشمند هسته‌ای ایران، محسن فخری‌زاده، که روز جمعه کشته شد، مدت‌ها زیر نظر اسرائیلی‌ها بود.»

محسن فخری‌زاده،‌ معروف به «مرد مرموز» برنامه هسته‌ای ایران، که به نوشته رسانه‌های اسرائیلی از حدود ۱۵ سال پیش در صدر فهرست تعقیب اسرائیل بوده، ظهر روز جمعه، هفتم آبان، در جاده آبسرد دماوند، در حومه تهران، ترور شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اردیبهشت سال ۱۳۹۷ هنگام رونمایی از آرشیو هسته‌ای به سرقت رفته ایران در تل‌آویو، نام محسن فخری‌زاده را به عنوان مغز متفکر برنامه هسته‌ای ایران ذکر کرد و گفت «این نام را به خاطر داشته باشید».

حسن روحانی، رئیس جمهور و شمار زیادی از مقامات نظامی و سیاسی ایران، ترور این فرد مهم برای صنایع هسته‌ای و دفاعی خود را کار اسرائیل دانسته‌اند.

پیش از این، روزنامه نیویورک تایمز هم تنها ساعاتی پس از مرگ محسن فخری‌زاده به نقل از سه منبع اطلاعاتی نوشته بود که اسرائیل پشت این ترور بوده است.

اسرائیل که مظنون به ترور شماری از دانشمندان هسته‌ای ایران در دهه گذشته است، تاکنون در مورد ترور محسن فخری‌زاده سکوت کرده است.

XS
SM
MD
LG