لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۰

مقام آمریکایی: اصرار ایران بر لغو همه تحریم‌ها می‌تواند مذاکرات را به بن‌بست بکشاند


مذاکرات هسته‌ای در وین برای احیام برجام
مذاکرات هسته‌ای در وین برای احیام برجام

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ۲۰ فروردین گفته است، پافشاری ایران بر لزوم رفع تمام تحریم‌های دوران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده، می‌تواند مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام را به بن‌بست بکشاند.

به گزارش خبرنگار رادیوفردا، این مقام وزارت خارجه ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرده است که آمریکا آماده برداشتن تحریم‌های ناسازگار با برجام است، اما تحریم‌های به گفته او «مشروع» همچنان پابرجا خواهد ماند.

او این موضوع را در واکنش به اظهارات مکرر مقام‌های جمهوری اسلامی درباره لزوم رفع همه تحریم‌هایی که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ وضع شده‌اند مطرح کرد.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران همچنین اضافه کرد، پافشاری تهران بر این موضوع می‌تواند کار را به «بن‌بست» بکشاند.

اما او با این حال ابراز امیدواری کرد در ادامه مذاکرات در هفته آتی رویکرد ایران «سازنده‌تر و عملگراتر» شود.

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران و طرف‌های حاضر در توافق برجام روز جمعه پس از چهار روز در وین، پایتخت اتریش، به پایان رسید. در این مذاکرات علاوه بر نمایندگان ایران، دیپلمات‌هایی از آلمان، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و اتحادیه اروپا شرکت داشتند.

ایالات متحده نیز به صورت غیرمستقیم در مذاکرات برای احیای برجام در وین حضور داشت.در همین راستا، دیپلمات‌های اروپایی محتوای این مذاکرات را به آنها منتقل می‌کردند.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در ادامه اظهار داشت، این‌که ایران آماده گفت‌وگوی مستقیم با مقام‌های آمریکایی نیست، کار را برای دیپلمات‌ها سخت‌تر می‌کند، اما واشینگتن برای نشستن بر سر میز گفت‌وگوی مستقیم با تهران، «هزینه» نخواهد داد.

این دیپلمات آمریکایی همچنین گفت، در جریان مذاکرات غیرمستقیم وین در هفته گذشته، فهرستی از تحریم‌ها یا اقدامات هسته‌ای مبادله نشده، و طرفین درباره «اصول» تبادل نظر کرده‌اند.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران نیز روز جمعه در خصوص نتیجه مذاکرات وین گفته است: «نتیجه ای که تاکنون به آن رسیده‌ایم، این است که در مسیر درستی هستیم. تلاش‌های هر دو گروه کاری تحریم‌ها و اقدامات ایران خوب بود.»

مذاکره کنند ارشد ایران تصریح کرده است: «موضع ما این است که همه تحریم‌ها چه آنها که در دوره ترامپ تحمیل و چه آنها که در دوره او با برچسب‌های دیگری تحمیل و چه تحریم‌هایی که در برجام ذکر شده، همه باید برداشته شود و آمریکایی‌ها بهتر می‌دانند باید چه کنند.»

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز با بیان اینکه «ایران مسیری منطقی برای پایبندی کامل به برجام ارائه می‌کند»؛ گفته است: «تمامی تحریم‌های ضدبرجامی ترامپ، بدون توجه به تمایزات و نام‌گذاری‌های بی‌منطق و خودسرانه تحریم‌ها باید رفع شوند.»

این دور از مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای با ایران با میانجی‌گری اتحادیه اروپا برگزار شد.

در همین زمینه، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت، بین کشورهای عضو برجام بر سر بازگشت سریع به مسیر توافق هسته‌ای تفاهم وجود دارد.

«از سرگیری مذاکرات در هفته آینده»

جولیا پورتر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، هم در همین روز در واشینگتن گفته است که ایالات متحده انتظار دارد که مذاکرات گروه کاری کمیسیون مشترک برجام هفته آینده از سر گرفته شود و اکنون هیئت‌های مذاکره کننده برای رایزنی به پایتخت‌های خود باز می گردند.

به گزارش رویترز، جولیا پورتر همچنین اضافه کرده است با توجه توقف این مذاکرات در آخر هفته راب مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران، در حال بازگشت به ایالات متحده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است، در این زمان ، هیئت‌ها برای رایزنی به پایتخت‌های خود بازمی‌گردند، اما ما پیش‌بینی می‌كنیم كه از سرگیری مجدد کار گروه‌های هفته آینده رخ دهد.

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است که در هفته آینده، دیپلمات‌های کشورهای عضو برجام و ایالات متحده بار دیگر راهی وین می‌شوند تا درباره نحوه بازگشت آمریکا به این توافق و اجرای کامل تعهدات برجامی ایران گفت‌وگو کنند.

بر اساس توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی موسوم به برجام در سال ۱۳۹۴، ایران پذیرفت بسیاری از فعالیت‌های اتمی خود را متوقف کند و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی علیه آن لغو یا تعلیق شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در اردیبهشت ۱۳۹۷ با خروج از برجام، خواستار توافق گسترده‌تری با ایران بود که بتواند علاوه بر اصلاح این توافق، فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران را نیز در بر بگیرد.

در همین راستا، دولت دونالد ترامپ برای آوردن ایران به پای میز مذاکره از سال ۲۰۱۷ با سیاست«فشار حداکثری» تحریم‌های گسترده‌ای را علیه تهران اعمال کرده است.

در مقابل جمهوری اسلامی ایران از مذاکره با دولت ترامپ خودداری کرد و در واکنش به تحریم های آمریکا از نیمه اردیبهشت ۹۸، همزمان با سالگرد خروج دولت دونالد ترامپ از برجام، طی مراحل گوناگون از تعهداتش در چارچوب برجام عدول کرده است.

XS
SM
MD
LG