لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

آمریکا در بحبوحه تنش میان ایران و اسرائیل از استقرار زیردریایی در خاورمیانه خبر داد


زیردریایی حامل موشک هدایت‌شونده یواس‌اس جورجیا
زیردریایی حامل موشک هدایت‌شونده یواس‌اس جورجیا

با بالا گرفتن احتمال حمله نظامی ایران و متحدانش به اسرائیل برای انتقام از کشته شدن رهبر گروه افراطی حماس و یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله، پنتاگون اعلام کرد که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، فرمان داده است تا یک زیردریایی حامل موشک هدایت‌شونده در خاورمیانه مستقر شود.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که اگرچه زیردریایی هسته‌ای یواس‌اس جورجیا، طبق گفته ارتش ایالات متحده، از ماه ژوئیه در آب‌های مدیترانه بوده است، اما این که پنتاگون به شکل علنی استقرار آن را در منطقه اعلام کند، امری نادر محسوب می‌شود.

پنتاگون در اطلاعیه‌ای که پس‌ از گفت‌وگوی لوید آستین با همتای اسرائیلی وی منتشر شده است، گفت که آقای آستین به گروه ضربت آبراهام لینکلن دستور داده است که به روند استقرار خود در منطقه سرعت بیشتری ببخشد.

این اطلاعیه می‌افزاید که وزیر دفاع ایالات متحده بر تعهد واشینگتن برای انجام تمام اقدامات ممکن به منظور دفاع از اسرائیل تاکید داشته و به توانایی‌ها و موقعیت نیروهای نظامی آمریکا در سراسر خاورمیانه با توجه به تشدید تنش‌ها در منطقه اشاره کرده است.

ارتش ایالات متحده پیش از این اعلام کرده بود که شمار بیشتری جت‌های جنگی و کشتی جنگی در خاورمیانه مستقر خواهد کرد.

اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه افراطی حماس که برای حضور در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به ایران سفر کرده بود، بامداد ۱۰ مرداد در تهران ترور شد. ایران انگشت اتهام را به سوی اسرائیل گرفته و وعده انتقام داده است. اسرائیل اگرچه این اتهام را نه رد کرده و نه پذیرفته اما به ایران هشدار داده که حمله نظامی آن را پاسخ خواهد داد.

پایگاه خبری اکسیوس روز یکشنبه ۲۱ مرداد به به نقل از دو مقام آگاه گزارش داد که جامعه اطلاعاتی اسرائیل بر این عقیده است که حمله ایران به این کشور حتمالا طی روزهای آینده انجام خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید حمله انتقام‌جویانه ایران حتی ممکن است قبل از ۱۵ اوت (پنج‌شنبه هفته جاری) و آغاز مذاکرات آتش‌بس میان اسرائیل و حماس با وساطت آمریکا، مصر و قطر انجام شود.

یوآو گالانت یکشنبه در دیدار با شماری از نیروهای اسرائیل به ایران و حزب‌الله در مورد عملی کردن قصد خود برای حملات بی‌سابقه در روزهای آتی هشدار داد.

او گفت: «ما از ایران و حزب‌الله این پیام را می‌شنویم که می‌خواهند طوری به ما ضربه بزنند که سابقه نداشته است. شما این را بدانید هر کس به ما آسیبی برساند که در گذشته انجام نداده، طوری ضربه خواهد خورد که در گذشته نکرده‌ایم و ارتش اسرائیل توانمندی‌های بزرگی دارد».

ژنرال گالانت افزود: «امیدواریم (آن‌ها) محاسبات درستی انجام دهند و ما را مجبور به کارهایی نکنند که آسیب بزرگی به بار آورد و احتمال وقوع جنگ در سایر جبهه‌ها را افزایش دهد. ما خواهان این نیستیم اما باید برای آن آماده باشیم و ممکن است اتفاق بیفتد».

دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، یکشنبه شب در واکنش به گزارش‌های متعدد منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های اسرائیل در مورد نزدیک بودن موعد آغاز حمله مستقیم نظامی احتمالی ایران علیه اسرائیل، به مردم اسرائیل اطلاع داد: «ما در این مرحله هیچ تغییری در دستورالعمل‌های فرماندهی ستاد پشت جبهه نداده‌ایم. نیروهای ارتش ضمن ارزیابی وضعیت در سطح بالایی از آمادگی مستقر شده و در صورت نییاز به تغییر دستورالعمل‌ها، آن را از کانال‌های رسمی به آگاهی مردم خواهند رساند».

به گزارش رادیوی ارتش اسرائیل، ارزیابی جامعه اطلاعاتی اسرائیل این است که جمهوری اسلامی تدارکات گسترده را برای حمله وسیع انجام داده اما برای عملی کردن آن منتظر تأیید قطعی علی خامنه‌ای، رهبر حکومت است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز، رسانه‌های اسرائیل، و رادیو فردا؛ س.ن/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG