لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

ابراز نگرانی آمریکا نسبت به همسویی چین با روسیه در تهاجم به اوکراین


جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، روز دوشنبه در دیدار هفت ساعته خود با یانگ جیچی، دیپلمات چینی، نسبت به همسویی چین با روسیه ابراز نگرانی عمیق کرد.

واشینگتن به پکن هشدار داده است که در صورت کمک به مسکو در جریان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، هزینه‌های سنگینی باید بپردازد.

نشست روز دوشنبه آقای سالیوان با دیپلمات چینی در شهر رم در حالی برگزار شد که برخی گزارش‌ها به نقل از دو مقام آمریکایی عنوان می‌کرد واشینگتن به متحدان خود در ناتو و چندین کشور آسیایی اطلاع داده که چین تمایل دارد به روسیه کمک‌های نظامی و اقتصادی بدهد.

یکی از این مقامات آمریکایی گفته بود که البته انتظار می‌رود چین این مسئله را تکذیب کند. دومین آمریکایی نیز که در گزارش‌ها به نام او اشاره نشده است گفته بود که «این امر حقیقت دارد و هشداردهنده است».

کاخ سفید پس از دیدار جیک سالیوان با یانگ جیچی اطلاعیه کوتاهی منتشر کرد که عنوان می‌کند آقای سالیوان درباره طیف وسیعی از موضوعات که روابط میان واشینگتن و پکن را متاثر از خود ساخته است، و همچنین درباره تهاجم نظامی روسیه به اوکراین با دیپلمات چینی گفت‌وگو کرده است.

یک مقام ارشد دولت جو بایدن به خبرنگاران گفت: «ما نگرانی عمیقی نسبت به همسویی چین با روسیه در مقطع کنونی داریم و مشاور امنیت ملی درباره این نگرانی‌ها و پیچیدگی‌ها و پیامدهای بالقوه برخی اقدامات به صراحت گفت‌وگو کرد.»

وی افزود، آقای سالیوان به آقای یانگ نسبت به همگرایی ایالات متحده و متحدان و شرکای آن برای تحمیل هزینه به روسیه به خاطر اقداماتش در اوکراین تاکید کرده است.

این مقام آمریکایی دیدار جیک سالیوان با یانگ جیچی را «پرتنش» و «بی‌پرده» توصیف کرد و گفت که اما این دیدار به نتایج خاصی منجر نشده است.

مقامات آمریکا پیش از این دیدار گفته بودند که جیک سالیوان قصد دارد به چین هشدار بدهد که در صورت حمایت از روسیه با انزوای جهانی مواجه خواهد شد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG