لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

گزارش‌ها از «نقش داماد ترامپ» در ارتباط‌گیری با روسیه در پی اعتراف فلین


جرد کوشنر، داماد و مشاور عالی رئیس جمهوری آمریکا
جرد کوشنر، داماد و مشاور عالی رئیس جمهوری آمریکا

ساعاتی پس از اعتراف مشاور سابق دونالد ترامپ به جرم خود در دادگاه، رسانه‌های آمریکا از نقش جرد کوشنر، داماد و مشاور عالی آقای ترامپ، در این پرونده گزارش دادند.

مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق در دولت ترامپ، روز جمعه، دهم آذرماه، در برابر قاضی به جرم شهادت دروغ به اف‌بی‌آی درباره تماس‌هایش با سفیر روسیه در واشینگتن اعتراف کرد.

دادستان در جلسه دادگاه روز جمعه اعلام کرد که برخی تماس‌های فلین با مقامات روسیه به درخواست یک مقام ارشد در تیم انتقالی دولت جدید آمریکا انجام شده است، با این حال او اشاره‌ای به نام این مقام نکرد.

به دنبال انتشار این گزارش‌ها، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که این «مقام ارشد» جرد کوشنر، داماد آقای ترامپ،‌ بوده است.

منبع خبری آسوشیتدپرس خواسته است که نامش فاش نشود.

در همین حال خبرگزاری رویترز نیز به نقل از «منابع خود» همین خبر را تایید کرده و می‌گوید که کوشنر که هم‌اکنون نقش مشاور ارشد ترامپ را بازی می‌کند خواستار ارتباط گرفتن با سفیر روسیه در واشینگتن بوده است.

در دادگاه روز جمعه، دادستان نقل کرد که مایکل فلین با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه، درباره دو موضوع گفت‌وگو کرده است: تحریم‌های دولت اوباما علیه حکومت ولادیمیر پوتین و رای‌گیری در سازمان ملل علیه دولت اسرائیل.

این در حالی است که در آن زمان دونالد ترامپ هنوز رسماً به عنوان رئیس جمهور آمریکا کار خود را آغاز نکرده بود و طبق قانون و سنت سیاسی آمریکا حق نداشت در سیاست‌های دولت مستقر دخالت کند.

به گفته دادستان در دادگاه، یک مقام ارشد نزدیک به ترامپ که اکنون گفته می‌شود جرد کوشنر بوده دست‌کم در یک مورد یعنی درباره رای‌گیری درباره اسرائیل از آقای فلین خواسته است که با روسیه و دیگر دولت‌های خارجی رای‌دهنده تماس بگیرد تا شاید رای آنها به نفع اسرائیل تغییر کند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که وکیل آقای کوشنر روز جمعه به تماس‌ها برای اظهار نظر در این زمینه جواب نداده است.

این خبرگزاری همچنین گزارش می‌دهد که در حال حاضر تیم رابرت مالر، بازرس ویژه، در حال تحقیق درباره این احتمال است «که آیا اعضای تیم انتخاباتی ترامپ در ازای دریافت پول یا به دلیل نقطه‌ضعفی که در دست روس‌ها داشتند تلاش کردند از شدت تحریم‌های روسیه بکاهند یا خیر.»

دونالد ترامپ در پاسخ به پرسشی درباره مداخله روسیه در رقابت‌های سال گذشته ریاست جمهوری آمریکا تاکید کرده است که به نهادهای اطلاعاتی آمریکا اعتماد دارد. وی اظهارات ولادیمیر پوتین مبنی بر عدم دخالت روسیه در این انتخابات را نیز باورپذیر توصیف کرده است.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در دی‌ماه سال ۹۵ در حالی که کمتر از یک ماه به پایان کارش مانده بود دستور اخراج ۳۵ دیپلمات روس را از آمریکا صادر کرده و دو سازمان اطلاعاتی روسیه را نیز مورد تحریم قرار داد.

در آن زمان نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و بر همین اساس دولت باراک اوباما ولادیمیر پوتین را متهم می‌کردند که شخصاً تلاش‌ها برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ از جمله حملات سایبری علیه دموکرات‌ها را هدایت کرده است.

با این حال یک روز بعد و برخلاف گزارش‌های اولیه، آقای پوتین اعلام کرد که تصمیم به عدم مقابله به مثل گرفته و خواهد نشست تا ببیند دونالد ترامپ چه رفتاری با روسیه خواهد داشت، تصمیمی که باعث تعجب کارشناسان و رسانه‌ها شد.

مایکل فلین در آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ تنها ۲۴ روز در مقام مشاور امنیت ملی خدمت کرد و سپس از این مقام برکنار شد. دلیل استعفای آقای فلین آن زمان چنین اعلام شد که درباره تماس‌های خود با مقامات روسیه واقعیت را به مایک پنس معاون اول رئیس جمهور آمریکا نگفته است.

فلین نخستین فرد در دولت ترامپ بود که از سوی رابرت مالر، بازرس ویژه و مسئول تحقیق درباره ادعای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا مورد بازجویی قرار گرفت.

XS
SM
MD
LG