لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

آمریکا یک گروه اسرائیلی را به دلیل ممانعت از کمک‌رسانی به غزه تحریم کرد


معترضان راست اسرائیلی راه کامیون‌های اردنی حامل کمک‌های بشردوستانه برای غیرنظامیان غزه را مسدود کرده‌اند
معترضان راست اسرائیلی راه کامیون‌های اردنی حامل کمک‌های بشردوستانه برای غیرنظامیان غزه را مسدود کرده‌اند

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید تحریم‌هایی را علیه یک گروه اسرائیلی که ماه گذشته مسیر کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان غزه را مسدود کرد، وضع کرده است.

متیو میلر، سخنگوی این وزارتخانه،‌ روز جمعه، ۲۵ خردادماه، با بیان اینکه این گروه با حمله به دو کامیون در کرانه باختری رود اردن، کمک‌های ارسالی به غزه را غارت کرده و سوزانده‌اند، گفت: «ما اقدامات خرابکارانه و خشونت‌آمیزی را که این کمک‌های بشردوستانه ضروری را هدف قرار می‌دهند، تحمل نخواهیم کرد.»

اعضای گروه «Tzav 9» روز ۲۴ اردیبهشت‌ماه با مسدود کردن مسیر اردن به غزه تلاش کردند مانع کمک‌رسانی به غیرنظامیان غزه شوند.

ویدئوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌داد که معترضان کارتن‌های موادغذایی و کمک‌های بشردوستانه را از کامیون‌ها روی زمین پرتاب می‌کنند.

این گروه در بیانیه خود مدعی شده بود این کمک‌ها «مستقیم به دست حماس می‌رسد».

به گفتهٔ وزارت خارجهٔ آمریکا این گروه به کامیون‌های حامل کمک‌ها نیز آسیب رسانده‌اند.

آقای میلر در بیانیه روز جمعه اعلام کرد که ایالات متحده تلاش می‌کند گروه‌هایی از این دست را پاسخگو کند. او از دولت اسرائیل نیز خواست که همین کار را انجام دهد.

سخنگوی وزارت خارجهٔ آمریکا در ادامه گفت: «ارائه کمک‌های بشردوستانه برای جلوگیری از بدتر شدن بحران انسانی در غزه و کاهش خطر قحطی حیاتی است.»

این تحریم‌ها پس از فرمان اجرایی امضاشده توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در اسفند گذشته به آمریکا اجازه می‌دهد تا تحریم‌هایی را علیه شهرک‌نشینان تندرو اسرائیلی که صلح و ثبات در کرانه باختری را «تهدید» می‌کنند، اعمال کند.

دولت جو بایدن اسفندماه با متهم کردن دو پاسگاه اسرائیلی و سه شهرک‌نشین یهودی به تضعیف ثبات در کرانه باختری، آنها را تحریم کرد و از اسرائیل خواست که اقدامات بیشتری برای جلوگیری از خشونت‌های شهرک‌نشینان انجام دهد.

XS
SM
MD
LG