لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۳

درخواست دو سناتور آمریکایی درباره جزئیات همکاری هسته‌ای واشینگتن و ریاض


 سناتور روبیو (عکس از آرشیو)
سناتور روبیو (عکس از آرشیو)

دو سناتور جمهوریخواه و دموکرات روز سه شنبه ۱۳ فروردین از ریک پری، وزیر انرژی آمریکا خواسته‌اند جزئیات توافق برای مبادله اطلاعات هسته‌ای با عربستان را ارائه کند.

به گزارش رویترز،مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه و باب مندز، سناتور ارشد حزب دموکرات آمریکا در نامه خود به ریک پری نوشته‌اند: عربستان دست به اقدامات نگران کننده‌ای زده است و اظهاراتی مطرح می‌کند که مایه نگرانی کنگره است.

این دو سناتور آمریکایی گفته‌اند که کنگره بازبینی روابط با عربستان را آغاز کرده است و معتقدند که واشینگتن اکنون نباید اطلاعات و فناوری هسته‌ای در اختیار عربستان قرار دهد.

رویترز می‌گوید، دولت آمریکا بدون سر و صدا مذاکراتی برای ساخت دو راکتور هسته‌ای در عربستان انجام داده است.

هفته گذشته گزارشی منتشر شد مبنی برای اینکه ریک پری با استفاده از آنچه که بخش ۸۱۰ خوانده می‌شود برای شرکت‌های آمریکایی مجوز صادر کرده تا بتوانند به عربستان سعودی فناوری انرژی هسته‌ای را بفروشند.

مارکو روبیو و باب مندز از وزیر انرژی آمریکا خواسته‌اند تا ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین) نام شرکت‌هایی که برای آنها مجوز صادر شده و نوع این مجوزها را ارائه کند. آنها همچنین پرسیده‌اند چرا این شرکت مخفی نگهداشتن صدور این مجوزها شده‌اند.

رویترز می‌گوید، صدور مجوزها براساس بخش ۸۱۰ در دولت‌های گذشته معمول بوده است و در دولت باراک اوباما دسترسی عموم به این مجوزها در وزارت انرژی آمریکا آزاد بود.

مارکو روبیو وباب مندز می‌گویند، وزارت انرژی به لحاظ قانونی موظف بوده است که صدور چنین مجوزهایی را به کنگره اطلاع دهد.

بسیاری از قانون‌گذاران در کنگره آمریکا این نگرانی را دارند که انتقال فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی در نهایت به مسابقه تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه منجر می‌شود.

سال گذشته میلادی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس گفته بود که اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، عربستان نیز به آن دست پیدا خواهد کرد.

نگرانی‌های قانون‌گذاران آمریکا در این زمینه به ویژه پس از کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حاکمیت کنونی عربستان، افزایش یافت. دولت عربستان تایید کرده که نیروهای امنیتی این کشور آقای خاشقجی را به قتل رسانده‌اند، امری که شماری از اعضای کنگره آمریکا را واداشت تا از دولت ترامپ بخواهند در روابط این کشور با عربستان تجدیدنظر کند.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG