لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۹

حمله حوثی‌ها به یک کشتی باری دیگر؛ آمریکا از توقیف تسلیحات ارسالی ایران خبر داد


ژنرال مایکل اریک کوریلا، رئیس سنتکام
ژنرال مایکل اریک کوریلا، رئیس سنتکام

دو شرکت امنیت دریایی روز پنج‌شنبه ۲۶ بهمن از وقوع انفجاری در نزدیکی یک کشتی در ۸۵ مایل دریایی شرق بندر عدن یمن خبر دادند.

به گزارش سازمان عملیات بازرگانی دریایی بریتانیا، روز پنج‌شنبه در شرق عدن یمن یک کشتی از بروز «یک انفجار» در مجاورت این کشتی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت امنیتی «اَمبری» اعلام کرد که یک کشتی فله‌بر حین عبور از شرق عدن هدف یک پرتابه انفجاری قرار گرفته است.

امبری افزود که «این پرتابه در کنار کشتی منفجر شد… اما به کشتی برخورد نکرد.» این شرکت افزود که این حمله تنها باعث «خسارت جزئی به دلیل اصابت ترکش به لوله ژنراتور دیزل شد که منجر به نشت گازوئیل شد.»

ساعاتی بعد، شورشیان حوثی یمن در بیانیه‌ای اعلام کردند که مسئولیت حمله موشکی روز پنج‌شنبه به کشتی فله‌بر «لیکاویتوس» با پرچم باربادوس در خلیج عدن را بر عهده گرفته‌اند.

به نوشته رویترز، حوثی‌ها اعلام کردند که این شناور متعلق به بریتانیا بوده است. این کشتی توسط شرکت کشتیرانی هلیکون اداره می‌شود که دارای دفاتری در لندن، آتن و دالیان چین است. اما هلیکون در پاسخی اعلام کرد که این کشتی متعلق به یونان است.

آمریکا از توقیف محموله سلاح ایران به مقصد حوثی‌ها خبر داد

خبر ادامه تهدیدات حوثی‌ها برای کشتیرانی تجاری جهانی درحالی منتشر شد که همزمان، روز پنج‌شنبه ارتش آمریکا اعلام کرد که در ماه ژانویه یک محموله سلاح ایرانی را که به مقصد شورشیان حوثی یمن ارسال شده بود، توقیف کرده است.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در پیامی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: نیروی دریایی ایالات متحده «سلاح‌های متعارف پیشرفته و دیگر کمک‌های خطرناک با منشأ ایرانی را که به مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن ارسال می‌شد، از یک شناور در تاریخ ۲۸ ژانویه ۲۰۲۴ (۸ بهمن) در دریای عرب توقیف کرد.»

به گفته سنتکام، در این محموله بیش از ۲۰۰ بسته شامل قطعات موشک، مواد منفجره و سایر ادوات وجود داشته است.

ژنرال مایکل اریک کوریلا، رئیس سنتکام در این بیانیه گفته است که «این نمونه دیگری از فعالیت‌های شرورانه ایران در منطقه است.»

کوریلا اضافه کرد که «ادامه تأمین سلاح‌های متعارف پیشرفته از سوی ایران برای حوثی‌ها… همچنان به ایمنی کشتیرانی بین‌المللی و جریان آزاد تجارت ضربه می‌زند.»

عبدالملک الحوثی، رهبر حوثی‌ها، روز پنج‌شنبه در سخنانی که از شبکه تلویزیونی المسیره پخش شد، گفت که نیروهای مسلح بریتانیا و ایالات متحده در هفته گذشته ۴۰ حمله به مواضع حوثی‌ها در یمن انجام داده‌اند که اکثر آنها در استان حدیده و تعداد کمی دیگر در استان صعده انجام شد

عملیات نظامی بریتانیا و آمریکا علیه مواضع حوثی‌های مورد حمایت ایران، پس از آن آغاز شد که آنها با ادعای حمایت از فلسطینی‌ها بارها به سمت کشتی‌های تجاری شلیک کرده و خواستار توقف عملیات نظامی اسرائیل در غزه شدند.

این حملات باعث شده است که شرکت‌های بین‌المللی از مسیر دریای سرخ احتراز کنند و به کشتی‌های خود دستور بدهند تا قاره آفریقا را دور بزنند که مسیری به مراتب طولانی‌تر و پرهزینه‌تر است.

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد اواخر ماه گذشته هشدار داد که حجم آمدوشد تجاری از طریق کانال سوئز در دو ماه گذشته بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است.

هشدار ایران در مورد ادامه توقیف کشتی‌ها

در ادامه تنش‌ها بین ایران و آمریکا، وزارت دادگستری آمریکا روز چهاردهم بهمن‌ماه، با صدور بیانیه‌ای، ۵۲۰ هزار بشکه نفت ایران را توقیف کرد.

در واکنش به این روند، معاون حقوقی رئیس جمهور ایران روز پنج‌شنبه ۲۶ بهمن هشدار داد که در صورت توقیف شدن شناورهای ایران، تهران مقابله به مثل خواهد کرد.

محمد دهقان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا همزمان تاکید کرد که چنین مواردی را از راه‌های حقوقی هم می‌توان دنبال کرد.

XS
SM
MD
LG