لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

رئیس سرویس مخفی آمریکا در پی سوءقصد به ترامپ استعفا داد


کیمبرلی چیتل از ماه اوت ۲۰۲۲ ریاست سرویس مخفی را برعهده داشت
کیمبرلی چیتل از ماه اوت ۲۰۲۲ ریاست سرویس مخفی را برعهده داشت

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند رئیس سرویس مخفی این کشور در پی سوءقصد نافرجام به جان دونالد ترامپ از سمت خود کناره‌گیری کرده است.

کیمبرلی چیتل که پس از این سوءقصد در روز ۲۳ تیر به‌شدت از طرف سیاستمداران جمهوری‌خواه و برخی نمایندگان دموکرات کنگره تحت فشار بود، روز سه‌شنبه دوم مرداد در ایمیلی برای کارکنان سرویس مخفی خبر از کناره‌گیری خود داد.

به گزارش اسوشیتدپرس، او در این ایمیل خطاب به کارکنان سرویس مخفی نوشته که مسئولیت کامل «لغزش امنیتی» را برعهده می‌گیرد و سپس افزوده است: «با درنظر گرفتن اتفاقات اخیر، با قلبی پر از اندوه به این تصمیم دشوار رسیدم که از سمت مدیریت شما کناره‌گیری کنم.»

سرویس مخفی که زیرنظر وزارت امنیت داخلی آمریکا فعالیت می‌کند، مسئول حفاظت از جان روسای جمهور فعلی و پیشین آمریکا است.

به دنبال استعفای کمبرلی چیتل، وزیر امنیت داخلی آمریکا اعلام کرد که دونالد رو، معاون رئیس سرویس مخفی که ۲۴ سال سابقه خدمت دارد، به عنوان سرپرست موقت این نهاد منصوب شده است.

بیشتر انتقاد صورت گرفته از سرویس مخفی بر ناکامی در بررسی بام یک ساختمان صنعتی در نزدیکی محل سخنرانی دونالد ترامپ متمرکز بود.

تیرانداز بر روی این بام که در فاصله حدود ۱۳۵ متری رئیس‌جمهور پیشین بود، قرار گرفت و از آنجا شلیک کرد.

این ساختمان خارج از محدوده امنیتی مأموران سرویس مخفی اعلام شده بود و این تصمیم با سرزنش مأموران امنیتی سابق و نمایندگان مجلس آمریکا مواجه شد.

خانم چیتل از ماه اوت ۲۰۲۲ مدیریت سرویس مخفی را برعهده داشت و دو روز پس از سوءقصد به دونالد ترامپ،‌ وزیر امنیت داخلی یالات متحده گفته بود از او حمایت «۱۰۰ درصدی» می‌کند.

کمبرلی چیتل یک روز پیش برای ادای شهادت در جلسه کمیسیون بازرسی مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شد و هرچند اذعان کرد مجموعه زیرنظرش دچار ناکامی شده، اما تأکید کرد که در حال حاضر «بهترین فرد» برای رهبری این نهاد است.

او روز دوشنبه در این جلسه گفت که سوءقصد به جان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین «مهم‌ترین ناکامی عملیاتی سرویس مخفی در دهه‌های اخیر بود.»

تیراندازی یک مهاجم به سوی اجتماع انتخاباتی دونالد ترامپ در شهر باتلر در ایالت پنسیلوانیا باعث شد رئیس‌جمهور پیشین از ناحیه گوش مجروح شود. در جریان این تیراندازی یک نفر از حاضرین کشته و یک نفر دیگر زخمی شد.

تیرانداز، یک مرد ۲۰ ساله به نام توماس متیو کروکس، توسط مأموران انتظامی کشته شد. هنوز انگیزه‌های مهاجم مشخص نشده است.

XS
SM
MD
LG